Różnice między olejem 10w30 a 10w40 (i który jest lepszy?)

11 kwietnia 2022

Dwa najczęściej spotykane oleje silnikowe to 10W30 i 10W40. Choć są one bardzo podobne, istnieją między nimi pewne różnice. Główną różnicą między olejem 10W30 a 10W40 jest lepkość.

Przyjrzymy się bliżej różnicom między tymi olejami silnikowymi i podamy informacje o tym, który z nich jest odpowiedni dla Twojego pojazdu. Wyeliminujemy zamieszanie związane z lepkościami olejów.

Zawartość pokaż Różnice między olejem 10W30 a 10W40 Jak zrozumieć lepkość oleju Zrozumienie klasy oleju Kiedy używać oleju 10W30 Kiedy należy użyć oleju 10W40 Mieszanie olejów silnikowych 10W30 i 10W40

Różnice między olejami 10W30 i 10W40

Krótka odpowiedź brzmi: 10W40 jest gęstszym olejem silnikowym niż 10W30 w wyższych temperaturach. Oba oleje mają prawie takie same właściwości, a jedyną różnicą jest lepkość oleju.

Niestety, ta krótka odpowiedź nie ułatwia zrozumienia tematu. Najpierw trzeba się dowiedzieć, co to jest lepkość oleju i co oznaczają liczby w obu olejach silnikowych.

RELATED: 10 najlepszych syntetycznych olejów silnikowych

Zrozumienie lepkości oleju

Mówiąc o lepkości, należy pamiętać, że odnosi się ona do grubości cieczy. Na przykład, olej jest gęstszy od wody. Gdyby w tym samym tempie wylać wodę i olej, woda wypłynęłaby szybciej. Z tego powodu olej ma większą lepkość niż woda.

Na lepkość wpływa wiele czynników, zwłaszcza jeśli chodzi o różne klasy olejów silnikowych. Jednym z nich jest temperatura. Jeśli włożysz olej do lodówki na wiele dni, w końcu zamieni się on w substancję woskową. Ponieważ jest to prawdą, wiadomo, że lepkość oleju i temperatura są ze sobą ściśle powiązane. Wraz ze wzrostem temperatury lepkość oleju maleje. Z kolei gdy temperatura się obniża, lepkość oleju rośnie. Obie te zależności są proporcjonalne.

Silnik Twojego samochodu wymaga odpowiedniej lepkości oleju, aby mógł prawidłowo pracować. Olej musi radzić sobie w różnych temperaturach i dostosowywać się do sytuacji, w której się znajduje. Jeśli silnik wytwarza nadmierną ilość ciepła, olej może szybko stać się zbyt rzadki i nie będzie w stanie chronić wewnętrznych elementów. Z drugiej strony, jeśli silnik jest zimny, olej może stać się zbyt gęsty, aby prawidłowo przepływać.

W tym właśnie celu stosuje się różne klasy olejów. Nazwa każdego z nich zależy od jego lepkości i sposobu eksploatacji.

RELATED: 6 najlepszych olejów silnikowych dla silników o dużym przebiegu

Jak rozumieć klasę oleju?

Oba te oleje zaczynają się od liczby 10. Ta pierwsza liczba wskazuje lepkość oleju w niskich temperaturach. Zazwyczaj ta liczba jest przeznaczona dla temperatur zimowych. Im niższa jest ta pierwsza liczba, tym łatwiej olej płynie w niskich temperaturach. Dlatego oleje zaczynające się od liczby 5 wylewają się szybciej niż te z oznaczeniem 10. Jak można się spodziewać, W oznacza zimę.

Co zatem oznacza druga liczba w klasyfikacji oleju? Pokazuje ona, jak łatwo olej silnikowy przepływa podczas pracy w optymalnych temperaturach silnika lub w gorętszych miesiącach roku. Im wyższa jest ta liczba, tym większą ochronę zapewnia olej w warunkach ekstremalnego ciepła i ciśnienia.

Mając to na uwadze, jedyną różnicą między olejem 10W30 i 10W40 jest lepkość w wyższych temperaturach i przy większym ciśnieniu. Olej 10W40 będzie gęstszy, gdy temperatury wzrosną.

Kiedy należy używać oleju 10W30

Jeśli mieszkasz w zimnym klimacie, przekonasz się, że olej 10W30 będzie lepszy dla Twojego pojazdu. W tym klimacie olej silnikowy musi radzić sobie tylko z ciepłem silnika, a nie z dodatkowym obciążeniem spowodowanym przez środowisko. Olej silnikowy 10W30 może również obniżyć temperaturę silnika podczas jego rozgrzewania się w zimie.

Olej 10W30 jest częściej używany niż 10W40. Jest on również łatwiejszy do znalezienia i tańszy. Jeśli szukasz ekonomicznego rozwiązania, możesz wybrać olej 10W30. Nie należy go jednak używać, jeśli mieszka się w gorącym klimacie lub w środku ciepłego lata.

Kiedy należy używać oleju 10W40

Jeśli mieszkasz w miejscu, w którym przez cały rok panują upały, preferowany jest olej silnikowy 10W40. Został on zaprojektowany, aby lepiej działać w wyższych temperaturach i chronić silnik przed zużyciem w ekstremalnych warunkach. Olej ten nie tylko lepiej radzi sobie z ciepłem otoczenia, ale jest także przeznaczony do silników, które nagrzewają się bardziej niż inne.

Pamiętając o tym, można nadal stosować olej 10W30 w ciepłe dni, ale należy pamiętać, że będzie się on szybciej rozrzedzał niż olej 10W40. W miarę wzrostu temperatury może on nie smarować tak dobrze wewnętrznych elementów. Dla bezpieczeństwa warto wydać trochę więcej i użyć 10W40, aby zapewnić lepszą ochronę w wysokich temperaturach.

Mieszanie olejów silnikowych 10W30 i 10W40

Jeśli poszukasz w Internecie informacji na temat mieszania olejów, wiele osób powie Ci, że jest to w porządku. Jednak jest to odradzane z wielu powodów.

Po pierwsze, mieszanie gatunków olejów silnikowych może powodować spadek ciśnienia oleju przy wyższych obrotach silnika. Ten problem może spowodować uszkodzenie łożyska z powodu jego obracania się.

Ponadto, mieszanie olejów silnikowych może spowodować utratę gwarancji pojazdu. Oba oleje działają tak samo w niskich temperaturach, ale w cieplejszym klimacie jeden z nich jest zaprojektowany jako gęstszy. O ile nie jest to sytuacja awaryjna, nie należy mieszać gatunków oleju i powodować dodatkowego zużycia silnika. Wożąc ze sobą olej silnikowy, można uniknąć takiej sytuacji.

Autor

Andrzej Pichnik

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować