Kod P0128 - znaczenie, przyczyny, objawy (i jak go naprawić)

30 maja 2022

Silnik musi pracować w optymalnych temperaturach, aby był wydajny i sprawny. Jeśli nie jest w stanie, może zapalić się kontrolka Check Engine i na skanerze pojawi się kod P0128, ale co to oznacza?

W tym przewodniku omówimy znaczenie kodu usterki P0128. Badamy również, co poszło nie tak, pokazujemy objawy, które może wykazywać i dajemy kilka wskazówek, jak go naprawić.

Spis treści pokaż Definicja kodu Co oznacza kod P0128? Objawy kodu usterki P0128 Przyczyny kodu P0128 Jak poważny jest Kod P0128? Jakie naprawy mogą naprawić Kod P0128? Najczęstsze błędy diagnostyki kodu P0128 Zalecane narzędzia do diagnostyki Jak zdiagnozować kod usterki P0128 Szacunkowy koszt naprawy Porady mechaników dotyczące kodu P0128

Definicja kodu

P0128 - Termostat płynu chłodzącego (temperatura płynu chłodzącego poniżej temperatury regulowanej termostatem)

Co oznacza kod P0128?

Kod P0128 oznacza, że płyn chłodzący silnik nie został wystarczająco rozgrzany w odpowiednim czasie. Moduł sterowania silnikiem (ECM) jest odpowiedzialny za monitorowanie temperatury otoczenia i określanie, czy jest ona zgodna ze specyfikacjami producenta.

Aby ustalić, czy silnik osiągnął normalną temperaturę pracy, moduł ECM analizuje czas pracy pojazdu. Analizuje również prędkość pojazdu, odczyt czujnika temperatury płynu chłodzącego silnik (ECT) oraz czujnika temperatury powietrza wlotowego (IAT).

Objawy kodu usterki P0128

Najczęstszym objawem kodu usterki P0128 jest niemożność podniesienia temperatury silnika do normalnych parametrów pracy. Nie ma wielu objawów, które ten stan powoduje, co sprawia, że łatwo jest zlokalizować problem.

Oto najczęstsze objawy występujące z kodem P0128:

  • Silnik nie osiąga normalnej temperatury roboczej
  • Silnik potrzebuje więcej czasu, aby osiągnąć normalną temperaturę roboczą
  • Temperatura silnika spada podczas jazdy z dużą prędkością.

Przyczyny kodu P0128

Najczęstszą przyczyną kodu usterki P0128 jest zablokowany otwarty termostat. Ta część jest niezbędna do kontrolowania temperatury silnika. Istnieją jednak inne możliwe przyczyny, które należy wziąć pod uwagę.

Oto najpopularniejsze przyczyny:

  • Zatkany otwarty termostat
  • Niski poziom płynu chłodzącego silnik
  • Uszkodzony wentylator chłodzący (nie wyłącza się)
  • Nieprawidłowo działający czujnik temperatury płynu chłodzącego (ECT)
  • Uszkodzony czujnik temperatury powietrza wlotowego (IAT)
  • Wadliwe okablowanie

Jak poważny jest kod P0128?

Średnie - Silnik, który nie osiąga normalnej temperatury pracy, nie jest tak niebezpieczny jak silnik, który się przegrzewa. Nie należy jednak zapominać o szkodach, jakie można wyrządzić podczas eksploatacji silnika, który nie osiąga odpowiedniej temperatury.

Należy jak najszybciej naprawić usterkę. Długotrwałe użytkowanie zbyt zimnego silnika może prowadzić do problemów z wydajnością i obniżeniem zużycia paliwa. W ostateczności może to doprowadzić do uszkodzenia silnika, którego naprawa jest kosztowna.

Jakie naprawy mogą naprawić kod P0128?

W większości przypadków do usunięcia kodu usterki P0128 konieczna jest wymiana termostatu. Istnieje jednak wiele napraw, które mogą usunąć usterkę. Dlatego tak ważne jest przeprowadzenie dogłębnej diagnostyki przed podjęciem decyzji o naprawie.

Oto kilka możliwych rozwiązań:

  • Wymienić uszkodzony termostat
  • Uzupełnić poziom płynu chłodzącego silnik
  • Wymienić wentylator chłodzący
  • Wymienić czujnik temperatury płynu chłodzącego (ECT)
  • Wymienić czujnik temperatury powietrza wlotowego (IAT)
  • Naprawić/wymienić okablowanie

ZWIĄZANE: 6 przyczyn zimnego dolnego węża chłodnicy (i jak go naprawić)

Najczęstsze błędy w diagnozie P0128

Większość mechaników zgodzi się, że najbardziej oczywistą przyczyną P0128 jest uszkodzony termostat. W rzeczywistości, jest to uważane za najczęstszą naprawę tej usterki.

Nie należy jednak wyciągać pochopnych wniosków i wymieniać termostatu bez przeprowadzenia pełnej diagnostyki. Zdarza się, że termostat nie usunie kodu usterki, dlatego należy najpierw upewnić się, że termostat wymaga wymiany. Przede wszystkim należy upewnić się, że poziom płynu chłodzącego jest prawidłowy.

Zalecane narzędzia do diagnostyki

  • Narzędzie diagnostyczne do skanowania OBD
  • Multimetr
  • Podstawowe narzędzia ręczne
  • Podręcznik naprawy samochodu

Jak zdiagnozować kod usterki P0128

Oto kroki, które wykona profesjonalny mechanik w celu zdiagnozowania kodu usterki P0128.

  1. Zacznij od termostatu płynu chłodzącego silnik. Całkowicie schłodzić samochód. Uruchom silnik i połóż rękę na wężu chłodnicy. Zachowaj ostrożność, ponieważ wąż ten powinien się bardzo nagrzać. Jeśli się nie nagrzewa lub nagrzewa się powoli, winny jest termostat. Należy uważać na wszelkie ruchome części, które mogą spowodować poważne obrażenia!
  2. Jeden z węży od chłodnicy powinien być zimny do momentu osiągnięcia przez silnik pełnej temperatury, a następnie powoli się otwierać. Jeśli oba węże mają taką samą temperaturę, może to oznaczać, że termostat jest zablokowany.
  3. Należy dwukrotnie sprawdzić poziom i stan płynu chłodzącego, ponieważ zanieczyszczony płyn chłodzący może być przyczyną zablokowania termostatu.
  4. Poziom płynu chłodzącego można sprawdzić nawet wtedy, gdy wąż od razu się nagrzeje.
  5. Należy posłuchać, czy wentylator chłodzący nie jest włączony.
  6. Sprawdzić czujnik temperatury płynu chłodzącego za pomocą narzędzia skanującego. Należy wykonać ręczny odczyt i porównać go z termometrem na podczerwień. Typowa temperatura powinna wynosić około 200 stopni Fahrenheita.
  7. Jeśli te odczyty nie są zgodne, należy sprawdzić złącza i okablowanie.
  8. Po usunięciu problemu należy skasować kody. Zabierz samochód na jazdę próbną i sprawdź, czy kod powróci.

Szacunkowy koszt naprawy

W zależności od tego, co trzeba naprawić, istnieją różne koszty naprawy. Te szacunki zakładają, że trzeba zapłacić za części i robociznę.

  • Wymiana uszkodzonego termostatu - 450-600 USD.
  • Uzupełnienie poziomu płynu chłodzącego silnik - 15-45 USD
  • Wymiana wentylatora chłodzącego - 550-700 USD
  • Wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego (ECT) - 150-300 USD
  • Wymiana czujnika temperatury powietrza dolotowego (IAT) - 75-150 USD
  • Naprawa/wymiana okablowania - 50-1 500 USD

Porady mechaników dotyczące kodu P0128

Kiedy pojawia się kod P0128, może pojawić się pokusa, aby od razu przystąpić do diagnostyki. Należy jednak zawsze zachować ostrożność i poczekać, aż silnik ostygnie. Gdy silnik jest ciepły, płyn chłodzący jest pod ciśnieniem. Jego wysoka temperatura może spowodować poważne oparzenia.

Autor

Michał Biel

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować