Polerowanie lakieru – zrób to sam! cz I

12 marca 2017

Polerowanie sprawi, że lakier będzie miał fabryczny kolor oraz połysk. W ten sposób niweluje się rysy, drobne powierzchniowe uszkodzenia. To operacja, która będzie bezpieczna pod warunkiem odpowiedniego dobrania środków. Prawie każdy lakier może być również poddany lakierowaniu, jednak nie każdy w takim samym stopniu.

O tym jak głębokie polerowanie będzie wskazane w danym przypadku decydować będzie lakier i jego stan.

Jak sprawdzić grubość lakieru?

Przede wszystkim trzeba będzie sprawdzić stan techniczny tego lakieru i ewentualnie te uszkodzenia jakie istnieją. Musimy także sprawdzić jaka jest grubość lakieru. Musimy pamiętać, że grubszy lakier można polerować mocniej, jeśli powłoka jest cienka możliwe będzie wyłącznie delikatne lakierowanie.

Nie ma jednej normy, która będzie mówić o grubości powłoki, dlatego właśnie musimy pamiętać jak to dokładnie wygląda, należy to wcześniej sprawdzić. Współcześnie te powłoki nie są znacząco rozbudowane, zazwyczaj będzie to między 80 a 200 mikronów a więc maksymalnie 0,2 mm i w tym będzie podkład, baza i lakier bezbarwny.

Korekta lakieru auta

Polerując będziemy ścierać wyłącznie ten bezbarwny lakier i dlatego tak ważne będzie odpowiednie wykonanie takich prac, by nie doprowadzić do zniszczenia tych powierzchni, które będą bazowymi. Jeśli dojdzie do zniszczenia powierzchni lakieru bazowego okaże się, że konieczne będzie wykonywanie napraw takiej powierzchni.

Lakiery oprócz różnej grubości mają różną twardość. Szczególnie miękkie i cienkie są lakiery na autach prosto z Japonii. Grubsze i twarde lakiery to domena pojazdów starszych między innymi niemieckich marek. Lakiery renowacyjne co do zasady są bardziej miękkie niż fabryczne.

Czym polerować?

Im bardziej miękki lakier tym delikatniejsze muszą być środki polerskie. Na to jak wydajne i ostre będzie narzędzie wpływa rodzaj maszyny polerskiej oraz wykorzystywany pad polerski oraz pasta jaka będzie używana.

Polerka rotacyjna to najlepsze narzędzie polerskie pod warunkiem, że znajdzie się w rękach zawodowców. Za jej pomocą można szybko korygować lakier i wykończyć regenerowaną powierzchnię. Minimalne wymaganie odnośnie maszyny to możliwość regulacji prędkości obrotowej.

Najtańszy sprzęt kupi się za około 200 złotych, ale są takie kosztujące blisko 2 tys. Polerowanie to trudna praca, która wymaga bardzo dobrej precyzji. Chodzi o to, by nie spalić lakieru i nie doprowadzić do konieczności wykonania naprawy, która będzie już szczególnie kosztowna.

Autor

Andrzej Pichnik

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować