5 Symptomów uszkodzonego przekaźnika pompy paliwa (i koszt wymiany)

15 maja 2022

Przekaźnik pompy paliwa jest ważnym elementem układu paliwowego pojazdu.

Przekaźnik pompy paliwa zasila pompę paliwa, gdy nadchodzi czas na zwiększenie ciśnienia paliwa w szynie. Przekaźnik pompy paliwowej jest włączany zawsze po włączeniu zapłonu pojazdu.

Istnieją różne przyczyny awarii przekaźnika pompy paliwa. W tym artykule omówimy objawy awarii przekaźnika pompy paliwa, lokalizację, koszt wymiany i sposób diagnozowania. Zacznijmy od krótkiego przeglądu objawów, których należy szukać.

Najczęstszym objawem uszkodzenia przekaźnika pompy paliwa jest zgaśnięcie lub gaśnięcie silnika. Objawy te są prawdopodobnie widoczne wraz z kontrolką "check engine" na desce rozdzielczej. Można również zauważyć takie objawy, jak nierównomierne przyspieszanie.

Awaria przekaźnika może być spowodowana wieloma przyczynami, od kurzu po skoki napięcia - wszystko może mieć wpływ na działanie przekaźnika pompy paliwa.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego przekaźnika pompy paliwa.

Zawartość strony pokaż Objawy uszkodzonego przekaźnika pompy paliwa 1. Włączona kontrolka Check Engine 2. Nierównomierne przyspieszanie 3. Zgaśnięcie silnika 4. Silnik całkowicie zgasł 5. Brak odgłosu pompy paliwa przy zapłonie Gdzie znajduje się przekaźnik pompy paliwa? Koszt wymiany przekaźnika pompy paliwa Diagnostyka przekaźnika pompy paliwa

Objawy uszkodzonego przekaźnika pompy paliwa

1. Włączona kontrolka Check Engine

Moduł sterowania silnikiem zawsze monitoruje wszystkie czujniki silnika, aby upewnić się, że nie wykazują one nieprawidłowych wartości. Jeśli moduł sterujący silnika podejrzewa, że któryś z czujników pokazuje nieprawidłowe wartości, zapala się kontrolka kontrolna silnika. Lampka kontrolna silnika jest również najczęstszym objawem wszystkich objawów nieprawidłowej pracy pompy paliwowej.

Jednostka sterująca ECU monitoruje ciśnienie paliwa za pomocą czujnika ciśnienia paliwa. W przypadku nagłej awarii przekaźnika pompy paliwa zapala się kontrolka kontrolna silnika i zapisywany jest kod usterki dotyczący ciśnienia paliwa.

ZWIĄZANE: Objawy uszkodzonego przekaźnika głównego

2. Nierównomierne przyspieszanie

Uszkodzenie przekaźnika pompy paliwa może mieć wpływ na moc pompy paliwa i na dostarczanie paliwa do silnika. Silnik jest zasilany paliwem, tak jak serce człowieka jest zasilane tlenem i krwią.

Dlatego wszelkie problemy z przekaźnikiem pompy paliwa będą miały wpływ na przepływ paliwa do komory spalania, a pojazd może mieć problemy z uruchomieniem.

Może się to jednak zdarzyć z kilku innych powodów, takich jak niedrożność filtra paliwa, dlatego przed wymianą jakichkolwiek części należy zawsze prawidłowo zdiagnozować samochód.

3. Zgaśnięcie silnika

Jeśli w przekaźniku pompy paliwa znajdują się złe lutowania, może on nagle stracić połączenie z przekaźnikiem i przestać dostarczać zasilanie do pompy paliwa.

Silnik wyłącza się, jeśli paliwo w komorze spalania jest niewystarczające lub nie ma odpowiedniego ciśnienia.

Elementem, który zapewnia, że nic takiego się nie stanie, jest pompa paliwowa i nie może ona działać bez zarzutu, jeśli wystąpią problemy z przekaźnikiem pompy paliwowej.

4. Silnik całkowicie zamiera

Uszkodzony przekaźnik pompy paliwa może również spowodować, że silnik w ogóle nie będzie się uruchamiał i będzie całkowicie martwy. Brak ciśnienia paliwa oznacza, że silnik nigdy się nie uruchomi, a awaria przekaźnika pompy paliwa spowodowałaby, że pompa paliwa nie byłaby zasilana energią potrzebną do wytworzenia ciśnienia paliwa.

5. Brak odgłosu pracy pompy paliwowej przy włączaniu zapłonu

Po włączeniu zapłonu w stacyjce z tyłu samochodu powinien być słyszalny odgłos warkotu. Oznacza to, że pompa paliwowa zaczęła wytwarzać ciśnienie paliwa w szynie paliwowej.

Jeśli tego nie słychać, może to oznaczać problem z przekaźnikiem pompy paliwa. Można spróbować przez 2-3 sekundy po włączeniu zapłonu posłuchać, czy w okolicy zbiornika paliwa nie słychać żadnych dźwięków.

Gdzie znajduje się przekaźnik pompy paliwa?

W większości modeli samochodów przekaźnik pompy paliwa znajduje się w skrzynce bezpieczników gdzieś pod deską rozdzielczą, ale może być także umieszczony w skrzynce bezpieczników we wnęce silnika.

Skrzynka bezpieczników silnika lub deski rozdzielczej to zazwyczaj długa czarna skrzynka zawierająca przekaźnik pompy paliwa oraz różne inne bezpieczniki i przekaźniki. W różnych pojazdach przekaźniki pompy paliwa mogą znajdować się w różnych miejscach.

Dokładną lokalizację przekaźnika pompy paliwa można szybko sprawdzić w instrukcji naprawy.

Koszt wymiany przekaźnika pompy paliwa

Średni koszt wymiany pompy paliwa wynosi od 90 do 150 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Części mogą kosztować od 20 do 50 USD, a pozostały koszt to robocizna.

Przekaźnik pompy paliwa jest małym urządzeniem elektronicznym, które można łatwo nabyć przez Internet lub w najbliższym sklepie z częściami zamiennymi. Koszt wymiany przekaźnika pompy paliwa obejmuje koszt części oraz koszt robocizny, którym zostanie obciążony mechanik.

Koszt robocizny może wynieść co najmniej godzinę pracy, a w niektórych przypadkach nawet więcej.

W zależności od stawki godzinowej lub stawki za godzinę pracy mechanika w warsztacie, koszt robocizny może się różnić. Oprócz kosztów robocizny, przekaźnik pompy paliwa nie jest bardzo drogim urządzeniem i można go kupić za 20-50 USD, średnio dla większości pojazdów.

Diagnozowanie przekaźnika pompy paliwa

Diagnozowanie przekaźnika jest często dość proste. Przekaźnik pompy paliwa ma często 4 styki i w tym przypadku jest to często łatwe. Jeśli przekaźnik ma więcej styków, a nie te same numery, o których mowa tutaj, należy sprawdzić schemat elektryczny.

  1. Znajdź skrzynkę bezpieczników i zlokalizuj przekaźnik pompy paliwa.
  2. Podnieś go i sprawdź, czy nie ma pod nim numerów 30, 85, 86 i 87. Jeśli znajdziesz te numery, możesz umieścić z powrotem przekaźnik pompy paliwa.
  3. Umieść przekaźnik z powrotem, tak aby można było sięgnąć multimetrem do styków podczas włączania zapłonu.
  4. Włącz zapłon i sprawdź multimetrem pin 87. Jeśli pojawi się tam napięcie, może to oznaczać, że przekaźnik pompy paliwa działa, ale może też mieć problemy z przerwami.
  5. Jeśli nie ma tam napięcia, upewnij się, że przy włączonym zapłonie na styku 30 jest stałe napięcie. Jeśli tak nie jest, może to oznaczać problem z uszkodzonym bezpiecznikiem. Powinno być również stałe napięcie na styku 85, a styk 86 powinien być uziemiony z jednostki sterującej silnika po włączeniu zapłonu.
  6. Jeśli wystąpiły problemy z przekaźnikiem, można zdjąć z niego obudowę, aby sprawdzić, czy nie ma złych lutów. W przypadku stwierdzenia problemów należy ponownie przylutować przekaźnik.

Autor

Krzysztof Barczyński

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować