Co to jest osłona przeciwbryzgowa silnika i do czego służy?

1 czerwca 2022

Biorąc pod uwagę, że samochód składa się z tak wielu części, zrozumienie funkcji każdej z nich może być trudne. Na przykład, co to jest osłona przeciwbryzgowa silnika i do czego służy? Jest to jedna z części, o których prawdopodobnie chcesz dowiedzieć się więcej.

W tym przewodniku omówimy definicję osłony przeciwrozbryzgowej silnika. Omawiamy także wszystkie sposoby ochrony samochodu oraz koszty wymiany.

Spis treści pokaż Co to jest osłona przeciwrozbryzgowa silnika? Korzyści wynikające z zastosowania osłony przeciwrozbryzgowej silnika 1. Chroni przed pyłem 2. Chroni przed uderzeniami 3. Ochrona przed jazdą w terenie 4. Zmniejsza korozję 5. Wychwytuje wyciekające płyny 6. Łatwa do wymiany Metalowa i plastikowa osłona przeciwbryzgowa silnika Koszt wymiany osłony przeciwbryzgowej silnika

Co to jest osłona przeciwbryzgowa silnika?

Osłona przeciwbryzgowa silnika samochodu jest znana pod wieloma nazwami. Niektórzy producenci samochodów nazywają ją płytą poślizgową, osłoną przeciwbryzgową silnika lub dolną osłoną silnika. Płyta ta znajduje się pod silnikiem i chroni silnik przed niebezpieczeństwami na drodze. Często służy także do wychwytywania płynów wyciekających z komory silnika.

Po założeniu osłony przeciwbryzgowej silnika kamienie, kurz, woda i inne zanieczyszczenia mają mniejszy wpływ na silnik. Jednak ze względu na swoją funkcję osłona może łatwo ulec uszkodzeniu. Dlatego od czasu do czasu może wymagać wymiany. Mimo to wymiana osłony silnika jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż wymiana silnika lub skrzyni biegów z powodu uszkodzeń na drodze.

Korzyści wynikające z zastosowania osłony przeciwbryzgowej silnika

1. Chroni przed kurzem

Kurz jest wrogiem większości części samochodowych, zwłaszcza skrzyni biegów i silnika. Gdyby kurz dostał się do któregoś z tych ważnych elementów, nastąpiłaby utrata wydajności. Gdy kurz dostaje się do tych części, może z nim również przeniknąć woda, co prowadzi do korozji lub rdzy.

Ponadto należy uważać na piasek lub sól, które są bardziej powszechne w chłodniejszych miesiącach. Osłona przeciwbryzgowa zapobiega przenikaniu obu tych czynników do silnika.

2. Chroni przed uderzeniami

Przemierzając drogę, wiesz, że istnieje wiele obiektów, które są gotowe spowodować poważne uszkodzenia części znajdujących się pod pojazdem. Górna część silnika jest chroniona przez maskę silnika, dlatego osłona jest niezbędna dla dolnej części.

Gdyby osłona nie była zamontowana, każde uderzenie w krawężnik lub dziurę w jezdni powodowałoby poważne uszkodzenia. Ponadto przypadkowe kamienie wyrzucane na drogę uderzałyby w silnik i prowadziłyby do katastrofalnych w skutkach problemów. Nie dość, że z silnika zacząłby wyciekać olej, to jeszcze kierowca mógłby utknąć na poboczu drogi z niesprawnym samochodem.

Jednak większość osłon przeciwbryzgowych silnika jest obecnie wykonana z tworzywa sztucznego, jeśli nie jest to samochód terenowy, więc ochrona przed twardymi przedmiotami jest ograniczona.

3. Ochrona w terenie

Jeśli planujesz jazdę samochodem w terenie, zyskujesz ochronę, której szukasz. Weź pod uwagę skały, głazy i pnie, które napotkasz na szlaku.

Dzięki osłonie przeciwbryzgowej silnika te niebezpieczne zagrożenia nie będą miały negatywnego wpływu na układ napędowy. Dlatego w większości samochodów terenowych stosuje się wzmocnione płyty poślizgowe i wyposażenie zapewniające maksymalną ochronę.

4. Zmniejsza korozję

Jeśli do silnika lub innych ważnych części może dostać się kurz i woda, z pewnością dojdzie do korozji. Ostatnią rzeczą, z którą chciałbyś mieć do czynienia, jest rdza na silniku.

Ponieważ maska silnika chroni jego górną część, potrzebujesz osłony przeciwbryzgowej pod spodem, aby zabezpieczyć go pod tym kątem. Podczas jazdy po mokrych lub zaśnieżonych drogach wilgoć nie dostanie się do wnętrza silnika, co zapewni jego jak najdłuższą żywotność.

5. Wychwytuje wyciekające płyny

Wiele współczesnych osłon przeciwbryzgowych jest wykonanych ze specjalnego materiału, który wchłania płyny wyciekające z silnika. Być może zauważyłeś to, jeśli wcześniej zdejmowałeś osłonę przeciwbryzgową i byłeś zaskoczony jej ciężarem. Może ona wessać wiele płynów, takich jak olej silnikowy, płyn chłodzący, płyn wspomagania kierownicy itp.

Nie jest to wprawdzie trwałe rozwiązanie problemu cieknącego silnika, ale zapobiega wyciekaniu płynów na drogi, gdzie mogą one stanowić potencjalne zagrożenie dla środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

RELATED: Wyciek płynu w samochodzie (jak zidentyfikować płyn)

6. Łatwość wymiany

Jeśli weźmiesz pod uwagę, jak trudna byłaby wymiana skrzyni biegów lub silnika, przekonasz się, jak proste jest założenie nowej osłony przeciwbryzgowej silnika. Mimo że dla każdego samochodu dostępnych jest wiele typów, instalacja nigdy nie jest tak trudna.

Można wybrać osłony przeciwbryzgowe z metalu lub tworzywa sztucznego, a ich montaż jest taki sam. Po przykręceniu kilku śrub instalacja jest zakończona.

Jeśli jednak Twój samochód nie jest wyposażony w osłonę przeciwodpryskową, może być konieczne wykonanie spawania w celu zamontowania płyty poślizgowej przeznaczonej na rynek wtórny. Procedura ta może być nieco kłopotliwa i kosztowna.

Metalowa i plastikowa osłona przeciwbryzgowa silnika

Skąd wiadomo, czy metalowa czy plastikowa osłona przeciwbryzgowa silnika jest idealnym rozwiązaniem dla Twojego pojazdu? Obie opcje mają wady i zalety, które należy rozważyć.

Plastikowa osłona przeciwbryzgowa silnika jest opcją bardziej przystępną cenowo i większość nowszych samochodów jest wyposażona w osłonę z tworzywa sztucznego. Nie będzie ona jednak tak mocna jak osłona metalowa. Ponieważ plastik jest miękkim materiałem, jest bardziej podatny na pęknięcia. Można się spodziewać, że uszkodzenia będą występować częściej niż w przypadku osłony metalowej. Jest to czynnik, który należy wziąć pod uwagę, jeśli nie chce się płacić za kolejną osłonę lub mieć do czynienia z kolejną instalacją w przyszłości. Jeśli w ciągu całego okresu eksploatacji pojazdu zostanie założonych kilka plastikowych osłon, być może zaoszczędzisz więcej pieniędzy, wybierając opcję metalową.

Metalowa osłona przeciwrozbryzgowa silnika będzie droższa ze względu na kosztowny materiał. Jednak trwałość tych płyt poślizgowych znacznie przewyższa trwałość płyt plastikowych. W przypadku jazdy terenowej lub po nierównym terenie metalowa osłona będzie lepiej chronić silnik. W takich przypadkach często warto ponieść dodatkowe koszty, aby zapewnić ochronę cennych podzespołów. Należy jednak pamiętać, że są one często znacznie cięższe.

Koszt wymiany osłony przeciwrozbryzgowej silnika

Średni koszt wymiany osłony przeciwbryzgowej silnika wynosi od 25 do 150 USD za osłonę wykonaną z tworzywa sztucznego. Jeśli wybierzesz metalową osłonę przeciwbryzgową silnika, możesz wydać od 75 do 250 USD.

Jednak ten nieznacznie zwiększony koszt jest wart swojej ceny, jeśli weźmie się pod uwagę, jak ważne elementy są chronione. Nie warto oszczędzać na ochronie silnika lub skrzyni biegów. Sprawdź, czy dla Twojego modelu samochodu dostępna jest osłona metalowa i rozważ jej wybór zamiast plastikowej.

Jeśli możesz samodzielnie wymienić osłonę przeciwbryzgową silnika, nie będziesz ponosić żadnych kosztów robocizny. Mając podnośnik samochodowy, stojaki, klucz nasadowy, śrubokręt i odpowiednie śruby, możesz założyć nową osłonę w ciągu godziny lub mniej. Jeśli nie potrafisz zrobić tego samodzielnie, możesz ponieść kolejne koszty robocizny w wysokości od 65 do 200 USD. Powyższy kosztorys nie uwzględnia kosztu spawania, jeśli nie ma istniejącej osłony przeciwrozpryskowej. Jednak wymiana płyty poślizgowej silnika nie powinna być konieczna często.

Autor

Krzysztof Barczyński

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować