Jak uruchomić samochód z uszkodzonym czujnikiem wału korbowego

27 maja 2021

Silnik samochodu musi działać sprawnie przez cały czas, nawet jeśli przejechałeś już znaczną ilość kilometrów. Powinieneś skontaktować się z mechanikiem, gdy tylko zauważysz, że silnik Twojego pojazdu nie działa tak, jak powinien.

Dotarcie do mechanika może być jednak niemożliwe, jeśli nie wiesz, jak uruchomić samochód z uszkodzonym czujnikiem wału korbowego. Uczenie się jak najwięcej o tym, jak działają silniki samochodowe może pomóc wykryć pierwsze oznaki poważnej awarii silnika i zaoszczędzić sporo pieniędzy w dłuższej perspektywie.

Tak więc, w tym artykule, mamy zamiar pokazać, jak rozpoznać, że czujnik wału korbowego jest uszkodzony i jak uruchomić samochód z uszkodzonym czujnikiem wału korbowego.

Aby zrozumieć znaczenie czujnika położenia wału korbowego, musisz najpierw zrozumieć, dlaczego wał korbowy jest tak ważną częścią silników gazowych i wysokoprężnych.

Silnik tłok używany do generowania mocy jest przymocowany do wału, który znajduje się na dolnym końcu bloku silnika. Jak tłoki poruszają się, wał korbowy zaczyna się obracać produkując energię, której samochód potrzebuje w tym procesie.

samochód

Jest to w zasadzie centrum silnika, dlatego ważne jest, że obraca się ze stałą prędkością. Nagłe zmiany w prędkości, z jaką obraca się wał korbowy może sugerować różne potencjalne problemy, które mogą spowodować znaczne szkody dla samochodu.

Z tego powodu wszystkie nowoczesne samochody są wyposażone w czujnik położenia wału korbowego (CKP), który śledzi położenie wału korbowego podczas procesu spalania i zapewnia, że silnik obraca się ze stałą prędkością.

Mimo że nowoczesne pojazdy mogą mieć indukcyjne, hallotronowe, magnetorezystancyjne lub optyczne czujniki położenia wału korbowego, każde z tych urządzeń służy do tego samego celu.

Głównym zadaniem CKP jest monitorowanie dokładnego położenia wału korbowego i pomiar prędkości, z jaką obraca się wał korbowy.

Ponadto, Moduł Sterowania Układem Napędowym otrzymuje informacje zebrane przez CKP i wykorzystuje je do określenia czasu zapłonu lub do regulacji procesu wtrysku paliwa.

Zęby pierścienia reluktora, który jest przymocowany do korby, przechodzą w pobliżu końcówki czujnika generując pulsacyjny sygnał napięciowy, który jest odbierany przez czujnik i wysyłany do PCM. PCM następnie wykorzystuje te dane do oszacowania, kiedy powinien utworzyć iskrę dla danego cylindra.

W przypadku, gdy czujnik położenia wału korbowego nie wysyła sygnału dla jednego lub więcej cylindrów, PCM nie będzie tworzyć iskry lub wysłać paliwo do wtryskiwaczy.

Nieprawidłowo działający czujnik CKP nie może śledzić ruchów korby lub obliczyć jej prędkość obrotową dokładnie, co może spowodować bardziej rozległe uszkodzenia silnika.

Wczesne zauważenie oznak awarii czujnika CKP i podjęcie odpowiednich działań jest najlepszym sposobem na uniknięcie dalszego uszkodzenia pojazdu. Oto niektóre z najczęstszych objawów wadliwego czujnika CKP.

Wsteczny zapłon i zgaśnięcie silnika może być wskaźnikiem wadliwego czujnika CKP. Nagłe wyłączenie silnika po uruchomieniu go bez żadnych problemów może być również spowodowane przez wadliwe działanie czujnika CKP.

Chociaż może się to wydawać niewielki problem na początku, może to spowodować silnik pojazdu do awarii całkowicie, jeśli nie uczestniczyć do niego.

Jest to prawdopodobnie jeden z najpoważniejszych skutków nieprawidłowego działania czujnika CKP, i wymaga natychmiastowej uwagi.

Silnik samochodu może przestać działać, jeśli nie zajmiesz się tym problemem szybko, ale należy pamiętać, że niekonsekwentny start silnika może być również spowodowane przez luźne połączenia elektryczne.

Uszkodzony czujnik CKP nie jest w stanie dostarczyć dokładnych informacji do PCM, który nie ma danych potrzebnych do wysłania iskry do właściwego cylindra. W rezultacie, cylindry nie zapala, co powoduje, że pojazd traci moc.

Nawet jeśli ten problem może być produktem ubocznym złych świec zapłonowych, może to również wskazywać, że czujnik CKP nie działa prawidłowo. Kliknij na ten link, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o powodach, dla których samochód ma przerwę w zapłonie.

Czujnik CKP monitoruje i ogranicza drgania silnika samochodu w celu zabezpieczenia stałego wydatku energii. Gdy czujnik zacznie działać nieprawidłowo, poziom wibracji silnika znacznie wzrośnie.

W związku z tym nie będzie można prawidłowo zmierzyć przebieg, dlatego tak ważne jest, aby szybko reagować nawet na najmniejsze zmiany w poziomie wibracji wytwarzanych przez silnik samochodu.

Chociaż kontrolka Check Engine Light może być aktywowana przez różne problemy z silnikiem, należy upewnić się, że czujnik CKP jest nadal sprawny, jeśli ten problem się utrzymuje.

W przypadku, gdy kontrolka Check Engine pozostaje włączona nawet po ostygnięciu silnika, są szanse, że czujnik CKP przestał działać i należy natychmiast zabrać samochód do mechanika.

Nieprawidłowo działający czujnik CKP nie wysyła dokładnych informacji do PCM, co jest powodem, dla którego komputer samochodu potrzebuje więcej czasu, aby określić dokładną pozycję cylindrów.

Powoduje to opóźnioną reakcję pedału gazu w samochodzie i uniemożliwia mu zwiększenie prędkości zaraz po naciśnięciu pedału gazu.

Rozróżnienie pomiędzy problemami z silnikiem spowodowanymi przez układ paliwowy i zapłonowy, a tymi wywołanymi przez wadliwie działający czujnik CKP może być trudne. Jeśli podejrzewasz, że czujnik CKP może być wadliwy, odczytanie kodów DTC pomoże Ci rozwiać wszelkie wątpliwości.

Jednakże, będziesz potrzebował skanera OBDII, aby dowiedzieć się, czy problem pochodzi z cewek, pozycji, rozrządu, korelacji lub obwodów. Każdy z tych problemów ma specjalny zestaw kodów DTC, które sugerują, gdzie problem pochodzi z.

Na przykład, kody DTC od P0016 do P0019 wskazują, że problem jest spowodowany przez korelację, podczas gdy kody DTC od P0335 do P0339 i P0385 do P0389 sugerują, że coś jest nie tak z obwodami elektrycznymi czujnika CKP.

Każdy kod DTC sugeruje inny problem, i musisz sprawdzić instrukcję obsługi pojazdu, aby dokładnie określić, co jest nie tak z czujnikiem CKP Twojego samochodu.

Dokładna lokalizacja czujnika CKP różni się w zależności od modelu samochodu, ale ten czujnik jest powszechnie umieszczony w pobliżu wału korbowego silnika. CKP może być poniżej przedniej lub końcowej części silnika, choć w niektórych przypadkach może być przymocowany do boku silnika.

Czujniki CKP, które są przeznaczone do monitorowania prędkości obrotowej koła zamachowego sprzęgła są zazwyczaj umieszczone w pobliżu obudowy dzwonu. Najłatwiejszym sposobem na znalezienie czujnika CKP w Państwa pojeździe jest skorzystanie z instrukcji obsługi, ponieważ mogą one być różnie rozmieszczone nawet w pojazdach wyprodukowanych przez tego samego producenta.

Czy będzie można uruchomić samochód, który ma uszkodzony czujnik położenia wału korbowego, zależy od tego, jak poważnie jest on uszkodzony.

Należy jednak próbować uruchomić samochód z uszkodzonym czujnikiem położenia wału korbowego tylko wtedy, gdy nie można w inny sposób dotrzeć do mechanika. Co więcej, nie ma gwarancji, że silnik samochodu zostanie uruchomiony, nawet jeśli wykonasz każdy krok poprawnie.

Będziesz także potrzebował płynu rozruchowego, aby uruchomić samochód z wadliwie działającym czujnikiem CKP, więc gdy będziesz gotowy, powinieneś zlokalizować czujnik i usunąć wtyczkę czujnika. Nałóż płyn, a następnie spróbuj uruchomić samochód.

Jeśli silnik zaczyna, a następnie wyłącza się, może być problemy z pompy paliwa pojazdu, ponieważ silnik może nie być coraz wystarczająco dużo paliwa. W przypadku, gdy nie można uruchomić samochód w ogóle, należy sprawdzić świece zapłonowe.

Jednak w większości sytuacji, nie będzie można uruchomić samochód w ogóle, jeśli czujnik CKP jest uszkodzony, i trzeba będzie go wymienić w celu korzystania z samochodu ponownie.

Wymiana uszkodzonego czujnika CKP na nowy nie jest zadaniem, które powinieneś wykonywać samodzielnie, jeśli nie masz niezbędnych narzędzi i wcześniejszego doświadczenia. Oto, co musisz zrobić, jeśli zdecydujesz się przejść przez ten proces samodzielnie.

Podniesienie samochodu jest pierwszym krokiem, który musisz podjąć, aby można było uzyskać dostęp do czujnika CKP pojazdu. Następnie należy odłączyć akumulator i złącze elektryczne i spróbować usunąć złącze.

Usuń wszelkie ślady rdzy przed przystąpieniem do czyszczenia i wymiany pigtail. Odkręć śruby, które utrzymują czujnik w miejscu, a następnie wyjmij czujnik. Nie wywieraj zbyt dużego nacisku na czujnik, nawet jeśli jest on zaklinowany, ponieważ możesz go złamać.

Nałóż smar na o-ring nowego czujnika i wyczyść iluminator zanim zamontujesz nowy czujnik CKP. Użyj nowej pary śrub montażowych do zamocowania czujnika, a następnie przełóż przewody złącza elektrycznego.

Upewnij się, że zacisk złącza jest w pełni zaciągnięty przed przywróceniem wszystkich innych części, które usunąłeś, aby uzyskać dostęp do czujnika CKP do ich pierwotnego stanu. Powoli opuść pojazd na ziemię, a następnie podłącz akumulator i sprawdź, czy nowy czujnik CKP działa.

Jeśli twój samochód ma zły czujnik wału korbowego trzeba będzie wymienić czujnik, nawet jeśli można uruchomić samochód. Zmiana czujnika CKP jest jedyną opcją w przypadku, gdy wszystkie próby uruchomienia silnika nie powiodą się.

Instalacja nowego czujnika CKP nie powinna kosztować więcej niż kilkaset dolarów, ale koszty mogą wzrosnąć, jeśli wadliwie działający czujnik uszkodził silnik.

Czujniki położenia wału korbowego nie ulegają łatwo uszkodzeniu i mogą wytrzymać tysiące kilometrów. Nawet jeśli są one wrażliwe na ciepło, nie będziesz musiał wymieniać czujnika CKP swojego pojazdu częściej niż raz na kilka lat.

Sprawdź instrukcję obsługi i skonsultuj się z mechanikiem, aby dowiedzieć się, który typ czujnika CKP jest odpowiedni dla Twojego pojazdu. Większość nowoczesnych pojazdów używa czujników CKP z efektem Halla, ale musisz się upewnić, który typ czujnika potrzebujesz przed zakupem części OEM.

Uruchomienie samochodu, który ma uszkodzony czujnik położenia wału korbowego nie zawsze jest możliwe, dlatego należy dołożyć wszelkich starań, aby wcześnie wykryć oznaki awarii czujnika CKP.

Wolniejszy proces przyspieszania, zwiększone wibracje silnika lub zgaśnięcie silnika mogą być wskaźnikami wadliwego czujnika CKP. Zastosowanie płynu rozruchowego do czujnika jest prawdopodobnie najlepszym sposobem, aby spróbować uruchomić samochód, który ma wadliwie działający czujnik CKP, ale ta metoda nie zawsze może działać.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł Ci dowiedzieć się, jak uruchomić samochód z uszkodzonym czujnikiem wału korbowego. Podążaj za tym linkiem, jeśli chcesz znaleźć więcej wskazówek na temat konserwacji silnika samochodu.

Autor

Michał Biel

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować