Co to jest śluza parowa (i jak jej uniknąć?)

9 kwietnia 2022

Jeszcze nie tak dawno temu pojazdy były wyposażone w gaźniki, w których łatwo dochodziło do blokady par. Jednak nowoczesne silniki z wtryskiem paliwa rzadko cierpią z powodu zjawiska blokady par. Co to jest blokada par i dlaczego warto się nią zainteresować?

Jeśli nadal jeździsz samochodem z silnikiem gaźnikowym, chcesz uniknąć sytuacji, w której występuje zjawisko blokady par. Może ona powodować liczne problemy prowadzące do kłopotów z uruchomieniem i prowadzeniem pojazdu.

Spis treści show Co to jest blokada parownika? Objawy blokady par 1. Trudny rozruch silnika 2. Mylne zapalenia 3. Słabe osiągi Kroki zapobiegające blokadzie par 1. Używaj osłony termicznej 2. Zainstaluj wentylator elektryczny 3. Dodaj elektryczną pompę paliwa 4. Dodaj nowy przewód paliwowy 5. Użyj dłuższego przewodu paliwowego do gaźnika Koszt naprawy blokady par

Co to jest blokada par?

Blokada par występuje, gdy skroplone paliwo zbytnio się rozgrzewa i odparowuje. Gdy w układzie znajduje się odparowane paliwo, zaczyna on pracować na zbyt niskim biegu, uniemożliwiając dotarcie do silnika odpowiedniej ilości gazu. Blokada par najczęściej występuje w starszych modelach z gaźnikiem i mechaniczną pompą paliwową.

Przyczyną, dla której pojazdy gaźnikowe są najbardziej narażone, jest ich konfiguracja. Ogólnie rzecz biorąc, paliwo pracuje pod niższym ciśnieniem, a pompa znajduje się z dala od zbiornika paliwa, co stwarza więcej miejsca na wystąpienie blokady par.

W silnikach z wtryskiem paliwa pompa znajduje się w zbiorniku gazu. Pompa pracuje w niskiej temperaturze, ponieważ znajduje się w paliwie, a układ pozostaje pod ciśnieniem, dzięki czemu prawdopodobieństwo wystąpienia blokady par jest mniejsze.

Blokada par jest powodowana przez zderzenie idealnych warunków. Jeśli na zewnątrz panują wysokie temperatury lub silnik pracuje w wyższych temperaturach, a przewody paliwowe są poprowadzone zbyt blisko wydechu, może dojść do zablokowania par. Może się to również zdarzyć podczas jazdy na dużych wysokościach lub w przypadku stosowania zimowej mieszanki paliwowej w pojeździe po ociepleniu się pogody.

Objawy blokady par

1. Trudny rozruch silnika

Do prawidłowej pracy silnik potrzebuje kilku rzeczy, a jedną z nich jest paliwo. Aby silnik pracował prawidłowo, musi mieć idealnie zrównoważony stosunek powietrza do paliwa. Ta kombinacja współpracuje z kompresją i iskrą, aby silnik mógł pracować.

Jeśli pojazd cierpi na blokadę par, powoduje to przerwanie dostaw paliwa. Bez odpowiedniej ilości paliwa silnik może być trudny do uruchomienia. Więcej problemów można zauważyć przy próbie uruchomienia pojazdu po jego rozgrzaniu.

2. Mylne zapłony

Po uruchomieniu silnika nadal potrzebuje on odpowiedniego stosunku powietrza do paliwa, aby mógł pracować zgodnie z przeznaczeniem. Jednak blokada parowania przerywa ten proces, powodując, że silnik pracuje na zbyt niskim biegu.

Gdy silnik pracuje na "chudym" paliwie, jest podatny na wystąpienie przerw w zapłonie z powodu niepełnego spalania. Silnik może nie tylko pracować nierówno, ale także utknąć w martwym punkcie w przypadku złej blokady par.

3. Słabe osiągi

Gdy silnik nie otrzymuje wystarczającej ilości paliwa, jest to określane jako zagłodzenie. Tak jak my nie funkcjonujemy dobrze bez jedzenia (paliwa), tak samochód nie będzie działał prawidłowo bez źródła zasilania.

Blokada par prowadzi do słabego przyspieszenia i zawahań, nawet jeśli mocno naciskasz pedał gazu. Z powodu nieprawidłowego działania może również wystąpić spadek zużycia paliwa.

Kroki zapobiegające blokadzie par

1. Używaj osłony termicznej

Osłony termiczne nie kosztują dużo, a ich montaż jest bardzo prosty. To akcesorium rynku wtórnego utrzymuje ciepło z dala od przewodów paliwowych i innych części związanych z paliwem.

Ogólnie rzecz biorąc, jest to najlepsza metoda zapobiegania blokadzie par. Dodatkowo, nadmiar materiału można wykorzystać do innych części pojazdu. W miarę możliwości należy stosować osłony termiczne, aby chronić przewody paliwowe.

2. Zainstaluj wentylator elektryczny

Dzięki wentylatorowi elektrycznemu dostępnemu na rynku wtórnym można zmniejszyć ryzyko. Automatycznie działające wentylatory chłodzące skutecznie obniżają temperaturę silnika.

Ponieważ wiemy, że ciepło to prowadzi do blokady par, każdy sposób na jego obniżenie jest pomocny. Ponadto, jeśli przewody paliwowe są chłodniejsze, silnik powinien pracować tak, jak powinien.

3. Dodaj elektryczną pompę paliwa

Jeśli umieścisz w układzie niskociśnieniową elektryczną pompę paliwa, możesz zapobiec blokadzie par. Gdy oryginalna mechaniczna pompa paliwa zbytnio się nagrzewa, trzeba wprowadzić pewne modyfikacje do układu.

Nie jest to łatwe i może wymagać pomocy wykwalifikowanego technika. Powinno to jednak zmniejszyć ilość ciepła wydzielanego przez układ, a tym samym zapobiec blokadzie par.

4. Dodaj nowy przewód paliwowy

Przewód paliwowy ulega zatkaniu z powodu nadmiernego nagrzania, co uniemożliwia przedostanie się paliwa do komory. Jeżeli dodasz nowy przewód paliwowy, być może uda Ci się uniknąć tego problemu.

Dodając nowy przewód paliwowy, należy upewnić się, że ma on możliwie jak największą izolację. W końcu wymiana na taki sam przewód paliwowy niczego nie rozwiąże.

5. Użyj dłuższego przewodu paliwowego do gaźnika

Pomocne może być także zainstalowanie dłuższego przewodu od układu paliwowego do gaźnika. Dłuższy przewód wymaga więcej czasu na rozgrzanie, więc im dłuższy, tym lepiej. Nie zapomnij go również zaizolować.

Jeśli przewód nie będzie się nagrzewał, paliwo nie będzie parować i nie zostanie zablokowane. Dzięki temu silnik będzie pracował lepiej i wydajniej.

Koszt naprawy blokady parownika

W większości przypadków blokadę par można naprawić bez pomocy profesjonalnego warsztatu. Zacznij od spuszczenia zimnej wody na przewody paliwowe i pompę paliwową. Upewnij się, że zapłon jest wyłączony. Gdy pompa i przewody ostygną, paliwo skropli się z powrotem do postaci ciekłej, co ułatwi uruchomienie silnika.

Można również włączyć zapłon i spróbować uruchomić pojazd, naciskając pedał gazu. Nie należy jednak wciskać pedału gazu do oporu, ponieważ w przeciwnym razie do układu zostanie wprowadzona nadmierna ilość paliwa, co dodatkowo utrudni uruchomienie silnika.

Należy również wciskać pedał gazu do momentu, aż pojazd zacznie normalnie pracować. Na początku silnik może trzeszczeć przy uruchamianiu, ale w miarę usuwania blokady parowania powinna być słyszalna dodatkowa gładkość.

Jeśli nadal masz do czynienia z problemem blokady par i nie wiesz, jak go naprawić, skonsultuj się z fachowcem.

Autor

Andrzej Pichnik

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować