Rzeczy, których nie powinieneś robić z samochodem zimą

6 kwietnia 2021

Gotowi czy nie, nadchodzą mroźne zimowe miesiące. Już niedługo spadnie na nas śnieg, mróz, szron i lód, a to oznacza nie lada gratkę dla miłośników motoryzacji. Ze względu na surowsze warunki panujące zimą, samochody wymagają nieco więcej uwagi, aby utrzymać je w gotowości do jazdy, ponieważ śnieg i niska temperatura mogą poważnie uszkodzić samochód.

Są pewne rzeczy, które mogą ujść na sucho w łagodny dzień, ale nie w okresie zimowym. Dlatego stworzyliśmy listę rzeczy, których nigdy nie należy robić z samochodem zimą, aby mieć pewność, że będzie sprawny i gotowy do jazdy, gdy zima dobiegnie końca.

Nie używaj gorącej wody do rozmrażania przedniej szyby

Budzisz się rano, lunatykujesz na swój sposób poprzez codzienną rutynę, a kiedy w końcu udajesz się do samochodu, aby wyjść z domu, stajesz twarzą w twarz z grubą warstwą upartego lodu oszronionego na Twoim samochodzie. Czy to brzmi znajomo?

Mogę zrozumieć, ostatnią rzeczą, którą chcesz zrobić, to spędzić ponad 15 minut swojego czasu skrupulatnie skrobiąc lód z przedniej szyby swojego samochodu. Jeden nie-so-smart-nor-jasny pomysł wiele osób ma jest gotować trochę wody i wlać go na przedniej szybie samochodu w próbie przyspieszenia procesu topnienia.

Dwa powody, dla których jest to bardzo zły pomysł: Po pierwsze, możesz się zranić. Po drugie, gdy gorąca woda wchodzi w kontakt z zimnym szkłem, to może pęknąć poważnie, i zaufaj mi, przednia szyba nie jest tak silny jak kufel piwa, który rozbija się w podobnym stanie. Wymiana przedniej szyby nie jest ani tanie, łatwe, lub zabawy, więc najlepiej jest po prostu ugryźć kulę i ćwiczenia cierpliwości, uruchomić swój samochód, włączyć odmrażacze, i po prostu zrobić to poprawnie stary sposób szkoły za pomocą skrobaczki lodu.

Prostym i bezpieczniejszym sposobem na przyspieszenie procesu na grubej warstwie lodu jest użycie ręcznej suszarki do włosów - i w razie potrzeby gniazda przedłużającego. Użyj najniższego ustawienia w bezpiecznej odległości od przedniej szyby i powoli przejdź nad krawędziami przedniej szyby przez kilka sekund, a następnie wróć i spróbuj użyć skrobaczki do lodu.

Nie włączaj wycieraczek, gdy zauważysz lód

Jeszcze jedną rzeczą, której nie należy robić do samochodu w zimie jest próba oczyszczenia oblodzonej szyby za pomocą wycieraczek. Lód jest twardy i ostry, a wiele piór wycieraczek wykonanych jest z gumy, więc próba usunięcia lodu wycieraczkami może rozerwać te delikatne pióra na strzępy. Wymiana wycieraczek latem może być co najmniej irytująca, a teraz wyobraź sobie, że trzeba to robić zimą.

Ponadto oblodzona szyba może spowodować przymarznięcie wycieraczek do powierzchni szyby lub zamarznięcie piór wycieraczek. W każdym razie nie należy próbować włączać wycieraczek. Włączenie wycieraczek, gdy są oblodzone, może spowodować uszkodzenie szyby lub silnika wycieraczek, delikatnej, trudno dostępnej i trudnej do wymiany części znajdującej się w przedniej części samochodu, kilka centymetrów pod przednią szybą. Wymiana silnika wycieraczek może kosztować ponad 500 dolarów ze względu na ich trudno dostępną lokalizację i rzadkość występowania tej części samochodowej.

Jeśli prognoza pogody przewiduje nocny mróz lub burzę lodową, upewnij się, że trzymasz wycieraczki w pozycji stojącej i przykryj je starymi skarpetkami, jak radziliśmy zrobić, aby chronić swój samochód tej zimy. Zapobiegnie to ich zamarzaniu lub przyklejaniu się do szyby, a także ograniczy gromadzenie się lodu.

Nie zaniedbuj ciśnienia w oponach

Jeśli chodzi o konserwację samochodu, ciśnienie w oponach jest jedną z najbardziej zaniedbywanych części samochodu. Jeśli tej zimy planujesz bezpieczną jazdę w trudnych warunkach atmosferycznych, musisz pamiętać o odpowiednim ciśnieniu w oponach i harmonogramie przeglądów, ponieważ zaniedbanie tego może prowadzić do poważnych wypadków, częstych przebić opon i problemów z hamowaniem, przyspieszaniem i trakcją. Większości z nich można uniknąć, upewniając się, że ciśnienie w oponach pojazdu jest odpowiednio wyregulowane.

W tym sezonie zimowym ciśnienie powietrza w oponach spada z każdym spadkiem temperatury o 10 stopni, dlatego warto mieć w bagażniku lub pod przednim siedzeniem przenośną sprężarkę powietrza z dokładnym miernikiem.

Ważne jest również, aby mierzyć ciśnienie powietrza w oponie samochodowej, gdy opona nie jest rozgrzana, a powietrze na zewnątrz jest zimne. W ten sposób będzie wiadomo, ile powietrza należy wpompować do każdej opony, aby zachować jej funkcjonalność w trudnych warunkach drogowych.

Inną pomocną rzeczą jest wymiana opon na opony zimowe najlepszej marki, ponieważ są one specjalnie zaprojektowane, aby wytrzymać zimowe warunki i dobrze się spisywać nawet w niskich temperaturach i na oblodzonych drogach.

Nie zaniedbuj swojego akumulatora

Niewiele jest rzeczy, które mogą spowodować większe spustoszenie w akumulatorze samochodowym niż ekstremalne temperatury (zarówno zimne, jak i gorące). Gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej zera, system elektryczny Twojego samochodu, który jest napędzany przez akumulator, może mieć trudności z uruchomieniem, gdy tego chcesz. W niektórych przypadkach pojazd może nawet nie ruszyć po długiej, zimnej nocy.

Dlatego właśnie należy sprawdzić stan akumulatora przed nadejściem mroźnej, zimowej pogody. Jeśli Twój akumulator ma mniej niż trzy lata i nie ma na nim żadnych pęknięć ani korozji, radzę Ci wyjąć go z samochodu pod koniec dnia i trzymać w ciepłym miejscu; możesz zawinąć go w stary koc lub przynajmniej trzymać go z dala od podłogi.

Nie zapomnij o układzie chłodzenia

Układ chłodzenia silnika Twojego samochodu jest układem zamkniętym, który wymaga bardzo niewielkiej konserwacji, aby działał sprawnie, ale nadal konieczne jest bardzo częste sprawdzanie układu, zwłaszcza przed nastaniem trudnych warunków atmosferycznych.

Układ chłodzenia ma za zadanie nie dopuścić do przegrzania silnika, ale płyn niezamarzający zapewnia, że ciecz w układzie nie zamarza siedząc w chłodnicy i bloku silnika. Należy wcześnie sprawdzić stan płynu niezamarzającego, aby wiedzieć, ile zimna może wytrzymać układ i czy trzeba dodać więcej płynu niezamarzającego. Podczas kontroli, jeśli zauważysz, że środek zapobiegający zamarzaniu jest brudny lub pełen drobnych zanieczyszczeń, możesz równie dobrze zdecydować się na płukanie i wymianę płynu chłodzącego. Wczesne wykonanie tej czynności może zapobiec wielu kosztownym problemom.

Nie zostawiaj samochodu z pustym bakiem!

Obowiązkowo zatankuj swój samochód zanim wskaźnik paliwa osiągnie czerwony znak, powodem tego jest to, że pusty zbiornik może zamarznąć i skrystalizować się z powodu wilgotnego powietrza pozostawionego w zbiorniku. Pamiętaj, że im więcej paliwa masz w baku, tym mniej miejsca zajmuje powietrze, które może się w nim skrystalizować.

Nie rozgrzewaj samochodu zbyt długo!

Zima to jedyna pora roku, w której wszyscy jednogłośnie zgadzają się, że należy rozgrzać silnik samochodu przed wyruszeniem do celu, ale jak długo? Rozgrzewanie samochodu przez około 2 do 3 minut jest w rzeczywistości dobre dla silnika i zwiększy żywotność samochodu, ale przekroczenie tego czasu może spowodować uszkodzenie silnika.

Latem olej silnikowy jest mniej lepki, więc nie trzeba koniecznie rozgrzewać samochodu, wystarczy jechać powoli przez kilka minut, aby silnik powoli nagrzewał się do optymalnej temperatury pracy. W sezonie zimowym należy poczekać, aż olej silnikowy straci lepkość i spłynie do komór tłokowych, zanim zaczniemy obciążać silnik, a wał korbowy, tłoki, wałek rozrządu, turbosprężarki i inne kręcące się, ruchome elementy będą o wiele, wiele szczęśliwsze.

Przyspieszanie

Nie jestem zwolennikiem przyspieszania, gdy nie jest to konieczne. Ze względu na oblodzone drogi i słabą widoczność, zima to nie jest czas na testowanie hamulców samochodu, aby sprawdzić, jak działają, ponieważ już masz wiele przeciwko sobie. Hamulce samochodowe nie działają tak skutecznie jak latem, gdy droga jest sucha, a opona ma dobrą przyczepność do nawierzchni. Jeden błąd i możesz wpaść w poślizg, który doprowadzi Cię do zapomnienia. Co więcej, narażasz na niebezpieczeństwo nie tylko siebie, ale także swoich pasażerów i innych użytkowników dróg. Więc miej oczy na drodze i jedź powoli, nie widzę nic złego w byciu powolnym, jeśli dotrzesz do celu bezpiecznie i zdrowo.

Wydaje się to być zdroworozsądkowe, ale jest wielu kierowców, którzy wciąż przekraczają prędkość pomimo wyraźnego zagrożenia. Nie bądź takim kierowcą!

Autor

Krzysztof Barczyński

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować