Co to jest sucha zgnilizna opon i jak naprawić opony z suchą zgnilizną?

11 maja 2021

Dla osób, które są świadome kosztów wymiany opon, jest to dość prosty proces: gdy pojawią się przecieki, których nie da się załatać, lub bieżnik się zużyje, nadchodzi czas na wymianę opon. Ale nie zawsze tak się dzieje. Nawet podczas najbardziej prozaicznej jazdy elementy składowe opony poddawane są dużym naprężeniom, które powodują ich degradację, co jest procesem znanym jako sucha zgnilizna. Prawdopodobnie zastanawiasz się, co to jest sucha zgnilizna opon i jak naprawić suchą zgniliznę opon?

Opony z suchą zgnilizną to prawdziwy ból głowy, ale nie dlatego, że nie da się ich naprawić, ale żaden mechanik nie będzie próbował ich uratować, tylko doradzi ich wymianę. A dla większości ludzi słowo mechanika jest ostatnim słowem i po prostu kupują nowe opony, aby zastąpić zgniłe opony, w których bieżnik może mieć jeszcze ponad sto mil.

Choć prawdą jest, że sucha zgnilizna może mieć negatywny wpływ na zdrowie i żywotność opon, nie musi być wyrokiem śmierci dla opon samochodowych, jak chcieliby tego mechanicy. W rzeczywistości, z odpowiednim zestawem instrukcji i kilkoma łatwymi do zdobycia materiałami i narzędziami, możesz naprawić suchą zgniliznę opon w domu.

Dlatego właśnie stworzyliśmy ten przewodnik, aby przeprowadzić Cię przez proces naprawy suchych, zepsutych opon, aby zwiększyć ich żywotność i zaoszczędzić trochę pieniędzy.

Wyjaśnijmy sobie coś na wstępie. Nazwa "sucha zgnilizna" nie jest typową zgnilizną, którą można zobaczyć na pniu drzewa wystawionym na działanie czynników atmosferycznych. Jest to po prostu nazwa dla wysychania i pęknięć, które pojawiają się na gumie, która ulega degradacji. Może się ona rozprzestrzeniać z jednej opony na drugą, ale jeśli dwie opony są przechowywane w podobnych warunkach, które wywołują suchą zgniliznę, to prawdopodobnie obie ulegną uszkodzeniu.

Chociaż może się wydawać, że opona samochodowa jest jednym z osiągnięć inżynierii - i moim zdaniem tak właśnie jest - i jako taka powinna starzeć się z gracją, to jest ona w zasadzie wykonana z produktu naturalnego. Sucha zgnilizna występuje wtedy, gdy opony samochodowe stają się suche i kruche z powodu działania promieni ultrafioletowych, niskiego ciśnienia powietrza, braku aktywności oraz gromadzenia się zanieczyszczeń drogowych i brudu, które stopniowo niszczą warstwy ochronne.

Kiedy tak się dzieje, guma zaczyna tracić elastyczność, integralność strukturalną i staje się krucha w dotyku - pomyśl o naprawdę starym plastikowym krześle lub gumowej opasce. Jeśli dojdzie do takiej degradacji, że ściana boczna ulegnie uszkodzeniu, nie pozostaje nic innego, jak wymienić oponę, ponieważ w tym momencie całkowicie straciła ona swoją funkcjonalność.

Niekoniecznie trzeba czekać z wymianą opon do momentu, aż bieżnik zacznie się oddzielać. Standardem zalecanym przez branżę oponiarską jest wymiana starych opon przed upływem 10 lat, ale w zależności od marki opony i nawyków jazdy niektóre opony mogą stać się łyse w ciągu mniej niż 6 lat.

Sucha zgnilizna objawia się zwykle jako suche, popękane i kruche plamy na ściance opony. Ponieważ olej i substancje chemiczne zawarte w gumie użytej do produkcji opony samochodowej wysychają, integralność opony słabnie i w końcu dochodzi do jej uszkodzenia, co może być bardzo niebezpieczne, jeżeli opona wybuchnie podczas jazdy, zwłaszcza przy dużej prędkości.

Dobrze jest sprawdzać oponę pod kątem oznak rozpadu tak często, jak to możliwe, zwłaszcza podczas mycia.

Należy poświęcić trochę czasu na sprawdzenie ścian bocznych opony. Pęknięcia są zazwyczaj pierwszymi oznakami suchej zgnilizny. Jeśli wokół pęknięcia widać odbarwioną gumę, oznacza to, że sucha zgnilizna postępuje szybko.

Choć ściany boczne są najbardziej podatne na suchą zgniliznę, może ona zaatakować także bieżnik opony. Sucha zgnilizna na bieżniku zazwyczaj przebiega prostopadle do kierunku bieżnika. Należy pamiętać, że zdrowo wyglądający bieżnik nie oznacza braku suchej zgnilizny, może ona być po prostu we wczesnym stadium.

Obejrzyj powierzchnię opony. Jeśli guma jest sztywna, sucha lub krucha, jest to znak ostrzegawczy.

Jeśli sucha zgnilizna jest bardzo poważna, bieżnik zaczyna oddzielać się od opony. Jeśli taka sytuacja wystąpi w przednich oponach, kierownica będzie się chybotać nawet przy niewielkiej prędkości, ale jeśli zgnilizna wystąpi w tylnych oponach, cały samochód będzie się chybotać lub wibrować podczas jazdy.

Chociaż prawdą jest, że planowa konserwacja zwiększa żywotność samochodu, opona samochodowa i tak się zestarzeje, niezależnie od tego, jak bardzo się o nią dba, jedyną różnicą będzie to, jak długo potrwa awaria samochodu. Poza tym stara opona była prawdopodobnie używana przez kilka tysięcy kilometrów, a tak intensywne użytkowanie może powodować suchą zgniliznę.

Nie jest jednak niczym niezwykłym, że opony, które zbyt długo leżały na półce, wykazują oznaki suchej zgnilizny, ale nie jest to całkowicie spowodowane wystawieniem ich na działanie czynników atmosferycznych. W przypadku opon z półki lub nieużywanych, które wykazują oznaki suchej zgnilizny, jest to zazwyczaj spowodowane tym, że opony nie były poddawane obciążeniom przez długi czas. Samo jeżdżenie na oponie powoduje rozciąganie i ściskanie gumy, co pomaga przemieszczać substancje chemiczne zawarte w gumie w kierunku powierzchni opony, chroniąc ją przed suchą zgnilizną.

Światło słoneczne jest tak ważne dla naszej planety, że wysyła w naszą stronę pewne szkodliwe promienie. Niektóre z tych promieni, znane jako promienie ultrafioletowe (UV), mają potencjał degradacji gumy, blaknięcia farby i ubrań itp. w procesie zwanym fotodegradacją.

Opony są wykonane z naturalnej i syntetycznej gumy, które są podatne na uszkodzenia spowodowane promieniowaniem UV. Nie oznacza to, że jazda samochodem na słońcu jest szkodliwa dla opon, zostały one stworzone, aby wytrzymać normalną ekspozycję na słońce. Największe szkody dla opon - i lakieru - powoduje parkowanie samochodu przez dłuższy czas bez żadnego cienia. Największe prawdopodobieństwo wystąpienia kruchych opon z powodu nadmiernej ekspozycji na słońce występuje w miejscach bardzo nasłonecznionych, takich jak Floryda.

Opony są zaprojektowane tak, aby wytrzymywać i równomiernie rozprowadzać ciśnienie na wszystkie części opony, co ma miejsce, gdy opona jest prawidłowo napompowana do zalecanego ciśnienia. Opony, które nie są napompowane do prawidłowego ciśnienia, źle rozkładają nacisk wynikający z ciężaru samochodu i warunków jazdy, co może powodować marszczenie, zapadanie się ich ścianek bocznych lub awarię opony.

Niektóre substancje chemiczne powszechnie występujące w produktach do uszlachetniania opon, takie jak silikon i substancje petrochemiczne, są notorycznie odpowiedzialne za rozpuszczanie wosków na powierzchni opony, które chronią ją przed czynnikami atmosferycznymi. Bez tego ochronnego wosku, który redukuje działanie kwaśnych deszczy, promieni UV, substancji chemicznych w kałużach, na nawierzchniach dróg i w brudzie, opona jest zdana na łaskę suchej zgnilizny.

Producenci opon dodają do gumy, z której wykonane są opony, specjalne woski i dodatki. Kiedy opony poddawane są obciążeniom wynikającym z regularnego użytkowania, wosk i substancje chemiczne są wypychane na powierzchnię gumy, gdzie tworzą warstwę ochronną, która chroni przed promieniami UV, substancjami chemicznymi i uszkodzeniem spowodowanym przez ozon. Eksperci od opon nazywają ten proces "kwitnieniem", ponieważ chroni on oponę przed suchą zgnilizną. Gdy opona jest przechowywana zbyt długo, albo na pojeździe stojącym w garażu, albo w jakimś "zimnym i suchym" miejscu, nie dochodzi do kwitnienia i powierzchnia opony zaczyna gnić.

Przed podjęciem jakichkolwiek działań naprawczych należy obejrzeć oponę, która zgniła na sucho. W ten sposób dowiemy się, które miejsca są najbardziej dotknięte gniciem, aby móc poświęcić im najwięcej uwagi. Z oględzin powinno wynikać, czy warto próbować ratować oponę, czy nie.

Jeśli kontrola wykazała oznaki suchej zgnilizny na oponie, jaki jest następny krok, który należy podjąć?

O ile nie chcesz kupić nowych opon, mechanik nie pomoże Ci naprawić opony, która zgniła na sucho, więc musisz skompletować narzędzia, które będą Ci potrzebne do zakończenia naprawy.

Zgodzisz się ze mną, że ta lista jest całkiem prosta, prawda?

Trzecia i piąta pozycja na liście to rzeczy, które prawdopodobnie masz już w domu, a jeśli ich nie masz, to całkiem łatwo je zdobyć.

Ochraniacz do opon i odtłuszczacz mogą być trochę trudne do znalezienia, ponieważ są to bardziej specjalistyczne produkty. Być może będziesz musiał poszukać ich w Internecie.

Do naprawy opon zaleca się kupowanie produktów na bazie wody. Chociaż mają one zalety i wady w porównaniu z innymi produktami wykonanymi z różnych rozpuszczalników (np. nie na bazie wody), panuje zgoda co do tego, że są one bardziej przyjazne dla mieszanki gumowej w oponie, co jest fantastyczne, ponieważ staramy się naprawić uszkodzenia.

Przy użyciu podnośnika i klucza do opon należy zdjąć oponę z pojazdu przed przystąpieniem do usuwania suchej zgnilizny. Jest to spowodowane tym, że sucha zgnilizna może zaatakować obie strony ściany opony, a bez zdjęcia koła z pojazdu trudniej będzie stwierdzić, czy sucha zgnilizna znajduje się po drugiej stronie.

Jeśli opony nie są na samochodzie, tzn. były w magazynie, to wszystko, co trzeba teraz zrobić, to przenieść oponę do miejsca, gdzie odpływ wody nie będzie problemem, np. na trawnik lub podjazd, a nie do warsztatu lub garażu.

Teraz należy przygotować powierzchnię opony do nałożenia zakupionego produktu ochronnego. Należy zacząć od zwilżenia opony wodą, a następnie wprowadzić do procesu odtłuszczacz i zmyć brud i zanieczyszczenia. Chociaż większość produktów odtłuszczających posiada instrukcje na pojemniku, to w zasadzie wystarczy nalać odpowiednią ilość produktu na gąbkę i dokładnie wyszorować oponę, koncentrując się na obszarach, które są najbardziej narażone na działanie środka.

Spłucz odtłuszczacz czystą wodą i gąbką, aby upewnić się, że odtłuszczacz został całkowicie usunięty z powierzchni opony. Po zakończeniu tej czynności należy pozostawić oponę na kilka minut do wyschnięcia w pozycji stojącej, zanim przejdziemy do następnej czynności.

Gdy opona jest całkowicie pozbawiona wody, można teraz nałożyć na czyste koło środek do ochrony opon na bazie wody. Podobnie jak w przypadku odtłuszczacza, będzie on posiadał indywidualną instrukcję dla użytkownika. Zaleca się poświęcenie kilku minut na zapoznanie się z tymi instrukcjami, aby wiedzieć, ile i jak często należy nakładać produkt na opony, aby zapobiec suchej zgniliźnie. Upewnij się, że zastosowałeś produkt na wszystkich częściach opony, nawet na tych, które nie zostały dotknięte suchą zgnilizną.

Wyjaśniliśmy już, w jaki sposób stres pomaga oponie "zakwitnąć" i uwolnić woski ochronne na powierzchnię opony. Jeśli samochód nie był używany przez sześć miesięcy lub dłużej, można go co jakiś czas przenosić do garażu, aby podtrzymać proces kwitnienia.

Jeśli przesuwanie samochodu w garażu brzmi jak dużo pracy lub mieszkasz w bardzo gorącym mieście, możesz po prostu nałożyć na powierzchnię opony produkt do ochrony opon. Produkty te zawierają substancje chemiczne, które tworzą barierę między środowiskiem a powierzchnią opony.

opony

Myjąc oponę samochodową, należy pamiętać, aby używać środków, które nie rozpuszczają wosku ochronnego pokrywającego oponę, ponieważ może to przyspieszyć jej wysychanie.

Przechowując oponę lub pojazd przez dłuższy czas, należy upewnić się, że są one umieszczone na drewnianej desce lub owinięte wodoodpornym materiałem, aby zapobiec przedostawaniu się substancji chemicznych z opony na beton.

Chociaż używane opony mają zazwyczaj całkiem przyzwoitą cenę, przed wydaniem ciężko zarobionych pieniędzy należy sprawdzić ich wiek. Można to zrobić odczytując ostatnią cyfrę kodu DOT wygrawerowanego na ścianie bocznej. Pierwsze dwie cyfry kodu DOT oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji. Jeśli więc na przykład na kodzie DOT widnieje "DOT 438J K2Y5 1317", oznacza to, że opona została wyprodukowana w 13. tygodniu roku 2017. Ponieważ opony niszczą się szybciej od szóstego roku po wyprodukowaniu, nawet jeśli przeleżały na półce, opona z tego przykładu ma jeszcze około 3 lat.

Warto wspomnieć, że powyższe kroki nie mają na celu trwałego rozwiązania problemu suchej zgnilizny. Jeśli zostaną wykonane prawidłowo, mogą spowolnić proces gnicia opon, ale jeśli wciąż będą pojawiać się nowe pęknięcia, a stare będą się powiększać, to nie pozostanie nam nic innego, jak wymienić opony, aby zapobiec niespodziewanej awarii.

Dowiedz się więcej na http://0o2.pl/

Autor

Andrzej Pichnik

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować