Łańcuch rozrządu a pasek rozrządu (który jest lepszy?)

7 maja 2022

Jeśli chodzi o ważne elementy silnika pojazdu, trudno jest wymienić pasek rozrządu lub łańcuch rozrządu. Ale jeśli chodzi o paski i łańcuchy rozrządu, jest wyraźny zwycięzca. Jeśli jednak zastanawiasz się nad modernizacją, prawdopodobnie nie masz szczęścia.

Ale niezależnie od tego, czy szukasz nowego pojazdu, czy po prostu chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o tych kluczowych elementach, mamy dla Ciebie informacje.

Największą różnicą pomiędzy łańcuchem rozrządu a paskiem rozrządu jest hałas i żywotność. Łańcuch jest często bezobsługowy, natomiast pasek rozrządu należy wymieniać w ustalonych odstępach czasu. Pasek rozrządu jest cichszy i nie generuje takiego samego hałasu jak łańcuch rozrządu.

To tylko krótka odpowiedź na Twoje pytanie, a jest tego o wiele więcej. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się wszystkiego, co musisz wiedzieć o różnicach, aby dowiedzieć się, który z nich jest lepszy.

Spis treści show Co to jest pasek/łańcuch rozrządu? Przegląd łańcuchów zębatych Zalety Wady Przegląd pasków zębatych Zalety Wady Czy można zamienić pasek rozrządu na łańcuch rozrządu? Nasz werdykt

Co to jest pasek/łańcuch rozrządu?

Jak sama nazwa wskazuje, paski i łańcuchy rozrządu kontrolują rozrząd w silniku. Łączą one wał korbowy z wałem rozrządu, co pozwala kontrolować, kiedy otwierają się i zamykają poszczególne zawory wlotowe i wylotowe. Bez tego kluczowego elementu silnik nie pracowałby i prawdopodobnie uległby zniszczeniu w ciągu kilku minut, jeśli nie sekund.

Jest to niezwykle ważny element, nawet jeśli go nie widać. Dzieje się tak, ponieważ zarówno paski rozrządu, jak i łańcuchy rozrządu są zakryte, a aby się do nich dostać, trzeba zdemontować wiele różnych elementów.

Ponadto wymiana paska rozrządu lub łańcucha rozrządu jest nie tylko procesem pracochłonnym, ale także technicznym. Jeśli bowiem przypadkowo ustawisz nowy pasek lub łańcuch w niewłaściwych rowkach, silnik będzie źle wyregulowany, a to może szybko doprowadzić do poważnych uszkodzeń.

Jeśli więc trzeba wymienić pasek lub łańcuch rozrządu, a nie wie się, co się robi, najlepiej oddać samochód do autoryzowanego mechanika, zamiast próbować samemu to rozgryźć. Choć może to być kuszące, aby spróbować zaoszczędzić kilka dolarów na początku, długoterminowe skutki nie są warte ryzyka.

Przegląd łańcuchów rozrządu

Łańcuchy rozrządu to grube metalowe łańcuchy, które łączą wałek rozrządu z wałem korbowym. Prawdopodobnie nigdy nie będziesz musiał wymieniać łańcucha rozrządu, ale może być konieczna wymiana prowadnic, które utrzymują łańcuch rozrządu na swoim miejscu.

Większość producentów nie zaleca jednak wymiany prowadnic przez co najmniej 150 000 km, a czasem nawet dłużej. Zaletą łańcucha rozrządu jest to, że po zamontowaniu go w pojeździe prawdopodobnie nigdy nie trzeba będzie go wymieniać, co w dłuższej perspektywie pozwala zaoszczędzić pieniądze na jego konserwacji.

Wielu producentów wybiera jednak paski rozrządu zamiast łańcuchów, ponieważ są one tańsze z góry. Pozwala im to zaoszczędzić trochę pieniędzy na kosztach produkcji i osiągnąć nieco większy zysk bez zwiększania kosztów pojazdu.

Jest to koszt, który zostanie przerzucony na Ciebie w mało prawdopodobnym przypadku, gdy Twój pojazd będzie wyposażony w łańcuch rozrządu i dojdzie do jego zerwania. Średni koszt wymiany łańcucha rozrządu może przekroczyć 1 600 USD, czyli znacznie więcej niż średni koszt wymiany paska rozrządu.

Co więcej, czasami łańcuch rozrządu jest nieco głośniejszy niż pasek rozrządu. Jednak wraz z rozwojem technologii pojazdów producenci znaleźli sposób na to, aby łańcuchy rozrządu były tak samo ciche jak paski rozrządu. Jeśli jednak szukasz starszego pojazdu, może to być problem.

Należy wziąć pod uwagę, że w wielu nowoczesnych modelach samochodów występują problemy z łańcuchami rozrządu, które mogą być bardzo kosztowne; przed dokonaniem wyboru należy przeprowadzić odpowiednie badania dla konkretnego modelu samochodu.

Zalety

  • Są znacznie trwalsze i rzadko trzeba je wymieniać.

Wady

  • Są droższe na początku.
  • Jeśli już trzeba je wymienić, są znacznie droższe
  • Często są głośniejsze niż paski rozrządu.

Przegląd pasków zębatych

Paski rozrządu są znacznie mniej trwałe niż łańcuchy rozrządu. Zamiast grubego metalowego łańcucha, pasek rozrządu wykorzystuje gumowy pasek, który jest podobny do paska serpentynitowego Twojego pojazdu. Jednak w przeciwieństwie do paska serpentynitowego, którego wymiana jest łatwa, pasek rozrządu jest schowany za pokrywą paska rozrządu, a dotarcie do niego jest pracochłonne.

Co gorsza, pasek rozrządu należy wymieniać co 100 000 km. I choć może się to wydawać dużo, to jeśli weźmie się pod uwagę, że średni koszt wymiany paska rozrządu może przekroczyć 900 USD, może to być kosztowna naprawa, z którą nie chcesz mieć do czynienia.

Jeśli jednak zlekceważysz wymianę i pasek rozrządu pęknie, możesz doprowadzić do uszkodzenia silnika, co może kosztować Cię tysiące dolarów.

Powód, dla którego w niektórych pojazdach stosuje się paski rozrządu zamiast łańcuchów, sprowadza się przede wszystkim do ceny. Podczas gdy łańcuchy rozrządu są bardziej niezawodne, pasy rozrządu są znacznie tańsze. Dzięki temu producent może zaoszczędzić trochę pieniędzy podczas produkcji.

Ponadto pasy rozrządu były kiedyś znacznie cichsze niż łańcuchy, ale w nowszych pojazdach już tak nie jest.

Zalety

  • Bardziej przystępna cena na początku
  • Czasami cichsze niż paski rozrządu

Wady

  • Nie wytrzymują tak długo i trzeba je wymieniać.

Czy można zamienić pasek rozrządu na łańcuch rozrządu?

Jeśli chcesz wymienić pasek rozrządu na bardziej wytrzymały łańcuch rozrządu, o który nie musisz się martwić, prawdopodobnie masz pecha. Dzieje się tak, ponieważ zamiana paska na łańcuch to coś więcej niż tylko wymiana paska i nie jest to coś, co można samemu rozgryźć.

Jeśli jednak masz szczęście, istnieje kilka zestawów do konwersji łańcucha rozrządu. Trzeba sprawdzić, jaki jest silnik danego pojazdu, ale najprawdopodobniej nie masz szczęścia.

Pamiętaj o tym przy zakupie pojazdu, ponieważ jeśli kupisz pasek rozrządu, to prawdopodobnie będziesz z nim związany przez długi czas.

Nasz werdykt

Jeśli nie wybierzesz modelu silnika, w którym odnotowano wiele awarii łańcucha rozrządu, łańcuch rozrządu jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż pasek rozrządu. Chociaż wymiana łańcucha rozrządu może być znacznie droższa, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nigdy nie będziesz musiał go wymieniać. I odwrotnie, jeśli pojazd jest wyposażony w pasek rozrządu, istnieje prawdopodobieństwo, że będziesz go wymieniał dwa do trzech razy w ciągu całego okresu eksploatacji pojazdu.

To się sumuje, a w przypadku trzykrotnej wymiany paska rozrządu całkowity koszt może przekroczyć 2100 USD! Ponadto, ponieważ łańcuchy rozrządu są obecnie tak samo ciche jak paski rozrządu, nie ma powodu, aby w nowoczesnym pojeździe pozostać przy pasku rozrządu.

Bez względu na to, jaki wybór wybierzesz, upewnij się, że przestrzegasz wszystkich terminów przeglądów, aby Twój pojazd działał tak, jak powinien.

Pamiętaj, że w wielu nowoczesnych modelach samochodów występują problemy z łańcuchami rozrządu, co może spowodować konieczność wymiany łańcucha rozrządu. Jest to często bardziej kosztowne niż wymiana paska rozrządu. Dlatego przed zakupem samochodu należy sprawdzić liczbę raportów dotyczących awarii łańcucha rozrządu w danym modelu silnika.

Autor

Andrzej Pichnik

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować