Jaka ilość metalu w oleju jest normalna?

5 maja 2022

Dbałość o silnik samochodowy to priorytet numer jeden. Regularnie wymieniasz olej i dbasz o to, aby nie przekraczać granic możliwości pojazdu. Jeśli więc zauważysz metal w oleju, może to być dość niepokojące. Jaka ilość metalu w oleju jest normalna i co należy zrobić, gdy go zauważymy?

W tym poradniku przyjrzymy się normalnej ilości metalu w oleju i omówimy, jak do tego dochodzi. Omówimy także rodzaje metali, które można znaleźć w oleju i pokażemy, co należy z nimi zrobić. Najważniejsze jest to, że metal w oleju nigdy nie jest oznaką niczego dobrego.

Spis treści show Jaka ilość metalu w oleju jest normalna? W jaki sposób metal dostaje się do oleju? Co oznaczają metalowe wióry? 1. Żelazo 2. Miedź, brąz lub mosiądz 3. Molibden lub chrom 4. Aluminium Co robić w przypadku obecności metalu w oleju

Jaka ilość metalu w oleju jest normalna?

Nie jest rzadkością, że w oleju silnikowym od czasu do czasu pojawiają się drobne opiłki metalu. Powinny one być jednak niemożliwe do zauważenia ludzkim okiem. Jeśli jednak w oleju pojawi się duża ilość wiórów metalowych, powinno to być alarmujące.

Aby sprawdzić, czy w oleju znajdują się drobne cząstki metalu, można użyć magnesu. Innym sposobem poszukiwania metalu jest rozcięcie filtra i wylanie oleju z jego wnętrza do miski.

Aby sprawdzić, ile metalu jest w oleju, należy go spuścić, gdy jest jeszcze czysty. Jeśli olej jest ciemny, nie będzie można go tak dobrze zauważyć.

Po przejechaniu 10 000 mil można zauważyć pewne cząstki metalu, ponieważ silnik się dociera. Jeśli pojawią się one później, należy się nimi bardziej zainteresować.

Po zauważeniu wiórków metalowych należy przeprowadzić wymianę oleju i filtra. Następnie po dniu lub dwóch należy ponownie wyjąć filtr, aby sprawdzić, co się dzieje. Jeśli odłamki metalu nie znikną lub będzie ich więcej niż kilka, należy natychmiast oddać silnik do przeglądu.

POWIĄZANE: Wióry metalowe w oleju - dlaczego tak się dzieje (i co robić)

W jaki sposób metal dostaje się do oleju?

Jeśli silnik jest nowy, kilka cząstek może być częścią procesu docierania. Jednak nagromadzenie wiórów, które pojawiają się niespodziewanie, wskazuje na oznaki zużycia silnika. Bez odpowiedniego smarowania metalowe części wewnątrz silnika zaczynają się ścierać, co powoduje odrywanie się wiórów od części. Te metalowe wióry pozostają w oleju, co może prowadzić do dalszych problemów, ponieważ krążą w silniku.

Gdy istotne części silnika ulegną zużyciu, szkody stają się nieodwracalne. Dlatego tak ważne jest wczesne wychwycenie problemu, zanim konieczny będzie zakup nowego silnika. Ponadto należy dbać o regularną konserwację silnika, aby zapewnić lepsze smarowanie. Przy odrobinie ostrożności można uniknąć zużycia elementów silnika w pierwszej kolejności.

Co oznaczają wióry metalowe?

Wióry metalowe w oleju mają różne znaczenia w zależności od ich rodzaju. Rozróżnienie niektórych substancji bez doświadczenia może być jednak trudne. Jeśli nie jesteś pewien, na co patrzysz, najlepszym rozwiązaniem może okazać się wizyta u specjalisty. Oto różne rodzaje wiórów metalowych, które można znaleźć i znaczenie każdego z nich.

1. Żelazo

Te opiłki metalu wskazują na zużycie obracającego się elementu w silniku. Istnieje kilka części silnika wykonanych z żelaza, które mogą się ścierać i zużywać.

Na przykład wał korbowy i wałek rozrządu są zbudowane z tego metalu. Może to być również spowodowane przez któryś z żelaznych elementów układu rozrządu. W przypadku każdej z tych części w przyszłości konieczna będzie poważna naprawa silnika. Jednak zanim te części zaczną się zużywać, prawdopodobnie pojawią się inne problemy z silnikiem.

2. Miedź, brąz lub mosiądz

Wygląd tych wiórów jest inny niż pozostałych, dlatego są one o wiele bardziej rozpoznawalne. Jeśli zauważysz te kolorowe wióry, możliwe, że masz do czynienia z tulejami, które uległy zużyciu.

Możliwe jest również, że metal pochodzi z łożyska, które uległo awarii. Są to małe części, ale ich uszkodzenie może prowadzić do poważnych problemów.

3. Molibden lub chrom

Oba te metale wyglądają bardzo podobnie do aluminium. Są one jednak wykorzystywane do produkcji tłoków silnikowych.

Jeśli zauważysz te opiłki metalu, jest prawie pewne, że tłoki są zużyte. Możliwe jest jednak również, że pękły pierścienie tłokowe.

4. Aluminium

Wiele części silnika jest zbudowanych z aluminium. Z tego powodu ustalenie, co uległo awarii, może być trudniejsze.

Należy przyjrzeć się niektórym częściom na powierzchni silnika. Może to być problem z łożyskami górnego wałka rozrządu lub aluminiowymi kołpakami.

Co robić, gdy w oleju jest metal

Prawdopodobnie nie zauważysz odłamków metalu, jeśli nie będziesz wymieniać oleju. Zamiast tego można najpierw rozpoznać pewne objawy eksploatacyjne, które są skutkiem tej usterki. Jeśli pojazd pracuje na nierównej pracy na biegu jałowym lub z silnika dochodzą nietypowe dźwięki, należy go zbadać. Ponadto, wióry metalowe mogą powodować spadek mocy lub biały dym wydobywający się z rury wydechowej.

Oczywiście wymiana oleju może potwierdzić obecność wiórów metalowych. W przypadku zauważenia metalu w oleju, silnik powinien zostać zbadany przez specjalistę.

W większości przypadków pojawienie się metalu w oleju oznacza konieczność przeprowadzenia poważnej naprawy lub całkowitej przebudowy silnika. Jeśli jednak problem zostanie wykryty odpowiednio wcześnie, być może uda się uniknąć prostszej naprawy. Najważniejsze, aby nie czekać na pierwsze oznaki problemów.

Autor

Michał Biel

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować