Rozproszona jazda: Przyczyny, fakty, statystyki i działania prewencyjne

10 maja 2021

Jest ciepły, słoneczny dzień, a Ty jedziesz samochodem w drodze do biura, centrum handlowego, domu lub gdziekolwiek indziej. Wszystko wydaje się idealne, a przynajmniej tak się wydaje. Wtedy otrzymujesz powiadomienie o wiadomości od swojego smartfona. Zaciekawiony, chwytasz smartfon, podczas gdy druga ręka jest przy kierownicy i czytasz wiadomość tekstową. Nagle w coś uderzasz, a następną rzeczą, jaką wiesz, jest to, że ludzie krzyczą na zewnątrz. Twoje serce zaczyna bić i zastanawiasz się, co do cholery się dzieje, próbując hamować i zwalniać. Właśnie wtedy dociera do Ciebie, że potrąciłeś pieszego i nie wiesz, czy ofiara jest żywa czy martwa.

To może się zdarzyć. W rzeczywistości zdarza się to tysiącom kierowców każdego roku tylko dlatego, że nie mogli poświęcić pełnej uwagi na drogę i musieli przeczytać ten tekst przez 5 sekund. Tak czy inaczej, to nie musi być ściśle texting i jazdy, ale wszystko, co jest sklasyfikowane jako "rozproszonej jazdy".

W skrócie, rozproszona jazda to każda czynność, która powoduje, że kierowca zabiera swoje oczy, umysł i uszy z drogi. Może to być jedzenie i jazda lub próba sięgnięcia po telefon pod siedzeniem samochodu.

Może to być nawet próba zmiany stacji radiowej podczas jazdy lub zbyt długie wpatrywanie się w tego uroczego szczeniaczka na poboczu drogi. Tak długo, jak jesteś za kierownicą i cokolwiek robisz odciąga twoją uwagę od drogi, to jest rozproszona jazda. Tak, nawet nakładanie makijażu lub śnienie.

Podobno co najmniej 25 procent wypadków drogowych jest spowodowanych przez rozproszoną jazdę. To szokujące, prawda?

Kiedy zegar wybije północ, aby zaznaczyć nowy dzień, 9 osób już zginęło na drodze, a ponad 1000 zostało rannych w wyniku wypadku spowodowanego przez roztargnionych kierowców w samych Stanach Zjednoczonych. Tak wynika ze statystyk opublikowanych przez National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

Jest jeszcze więcej; największymi winowajcami rozproszonej jazdy są nastolatki, a następnie dorośli w wieku 20 lat. Cóż, nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę, że jesteśmy w wieku Facebook, Twitter, Snapchat i Instagram i to prawie jak wszystko jest zaprojektowany, aby utrzymać oczy z dala od drogi.

Ale nie tak szybko, co najmniej 50 procent kierowców przyznał się do korzystania ze smartfona co najmniej raz, gdy za kierownicą, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez NHTSA. Bądźmy szczerzy, prawdopodobnie widziałeś wielu kierowców, którzy pisali SMS-y, rozmawiali przez telefon lub nakładali makijaż, gdy byli za kierownicą. Jeśli nie, może to byłeś ty.

Więc następnym razem, gdy będziesz miał ochotę się rozproszyć, pomyśl o tym: prawdopodobieństwo wypadku jest cztery razy większe, jeśli będziesz rozproszony, niż w przypadku kierowcy, który jest skupiony na drodze. Ale jeśli piszesz SMS-y i prowadzisz, jesteś bombą zegarową na czterech kołach, ponieważ jesteś 23 razy bardziej narażony na udział w wypadku samochodowym.

Kiedy mówimy o rozproszonej jeździe, możemy spojrzeć na to z czterech różnych perspektyw:

Zwykle dzieje się tak, gdy wizualnie skupiamy się na czymś innym niż to, co jest na drodze. Na przykład, gdy widzimy klauna tańczącego na poboczu i odwracamy głowę, aby mu się przyjrzeć, lub gdy próbujemy obejrzeć film na samochodowym systemie informacyjno-rozrywkowym podczas jazdy.

Może to być cokolwiek, co zakłóca Twoją zdolność słyszenia. Innymi słowy, jeśli muzyka jest zbyt głośna lub jeśli z tyłu jest tłum, który robi tyle hałasu, że nie możesz się skupić, to może to być rozproszenie słuchowe. Pewnie myślisz sobie: ale przecież głusi mogą prowadzić samochód bez zdolności słyszenia, więc ja też mogę. Prawda? Jest inaczej, niesłyszący kierowcy przystosowali się do tego, by być bardziej czujnymi na otoczenie bez zdolności słyszenia niż przeciętna osoba.

Wszystko, co zmusza Cię do oderwania rąk od kierownicy na dłużej niż zamierzałeś lub zwiększa ryzyko utraty kontroli nad pojazdem lub powolnej reakcji kierowcy w sytuacji awaryjnej, jest uważane za ręczne odwracanie uwagi. Jak to jest? Może to być spowodowane przez niezabezpieczone zwierzę lub dziecko na tylnym siedzeniu, które próbuje bawić się z Tobą podczas jazdy. Z drugiej strony, może wina leży całkowicie po twojej stronie, gdy próbujesz zjeść kawałek kurczaka lewą ręką, podczas gdy twoja prawa ręka jest na kierownicy.

Czy kiedykolwiek pogrążyłeś się w głębokich myślach i zacząłeś myśleć o czymś innym, kiedy prowadzisz samochód? To jest właśnie przykład rozproszenia poznawczego. Droga może być tuż przed tobą, ale ty jesteś roztargniony i nawet nie widziałeś znaku "zwolnij" kilka mil temu. Oczywiście, zagubienie się w myślach jest rzeczą ludzką, ale prawa fizyki nie dbają o to, czy popełnisz błąd i zapomnisz, że prowadzisz samochód. To jest niebezpieczne!

Poza różnymi rodzajami rozproszenia uwagi kierowcy, spójrzmy na niektóre z najczęstszych przyczyn rozproszonej jazdy.

W porównaniu z jazdą pod wpływem alkoholu, gdzie można po prostu powiedzieć nietrzeźwemu kierowcy, aby wziął taksówkę lub poszukał wyznaczonego kierowcy, zapobieganie rozproszonej jeździe nie jest takie proste. Dlaczego tak jest? Większość kierowców uważa, że są lepiej wykwalifikowani niż inni kierowcy na drodze. To nadmuchane przekonanie jest dokładnie dlaczego niektórzy kierowcy myślą, że uchodzi im na sucho wspólne rozpraszające nawyki jazdy, takie jak korzystanie ze smartfona lub jedzenie i prowadzenie pojazdu.

W umysłach takich kierowców wypadki związane z rozproszoną jazdą są czymś, co przytrafia się innym ludziom. Od czasu do czasu widzimy to w wiadomościach o 9:00, wirusowych filmach online lub słyszymy smutne historie ludzi, którzy stracili życie w wyniku wypadków spowodowanych przez rozproszoną jazdę. Jednakże, nie jesteśmy wyjątkowi i może się to zdarzyć każdemu, kto nie zwraca uwagi. Bardziej przykre jest to, gdy ofiarami są inni użytkownicy dróg, którzy nie mają z tym nic wspólnego.

W związku z tym, jak możemy zapobiec rozproszonej jeździe? Skuteczna wydaje się być kampania uświadamiająca kierowców o zagrożeniach związanych z rozproszoną jazdą. Co więcej, kierowcy muszą znać niektóre z najczęstszych przyczyn rozproszonej jazdy, aby jej uniknąć. Jeśli wiesz, że niepohamowane zwierzę domowe lub dziecko może rozpraszać uwagę kierowcy, to następnym razem, gdy będziesz prowadził samochód, prawdopodobnie umieścisz je w bezpiecznym miejscu, w którym nie będą przeszkadzać.

Inne środki, takie jak umieszczenie telefonu w trybie "nie przeszkadzać", gdy jesteś za kierownicą lub jedzenie i nakładanie makijażu po zatrzymaniu się, mogą przejść długą drogę, aby zapobiec rozpraszającej jazdy. Zasadniczo, należy unikać wszelkich wielozadaniowych czynności, które sprawiają, że tracimy koncentrację.

Pisanie SMS-ów i prowadzenie samochodu zostało zabronione w 48 stanach USA. Podobnie, kierowcy nie mogą używać żadnych urządzeń trzymanych w ręku w 15 stanach. Ponadto, większość państw uznaje statystyki, że nastoletni kierowcy są najbardziej prawdopodobne, aby być rozproszony podczas jazdy, stąd 39 stanów zabronione początkujących kierowców z korzystania z telefonów komórkowych. Nie zapominając, że byłoby to nielegalne dla kierowców autobusów szkolnych do korzystania z telefonów komórkowych podczas jazdy w większości stanów.

Chociaż statuty są niejasne na innych rodzajów rozproszonej jazdy, takich jak golenie lub stosowania makijażu podczas jazdy, istnieją przypadki, w których oficer ruchu może wydać bilet w oparciu o pewne parametry. W rzeczywistości, wszystkie stany z wyjątkiem New Hampshire i Connecticut zawierają kategorię dla rozproszonej jazdy jako jednej z przyczyn wypadków podczas wypełniania formularzy raportów policyjnych o wypadkach.

Sprawy nie są tak różne po drugiej stronie granicy w Kanadzie, gdzie wszystkie prowincje mają prawa przeciwko rozproszonej jazdy. W niektórych miejscach, takich jak Wyspa Księcia Edwarda, można dostać grzywnę tak wysokie, jak 1275 dolarów i stracić cztery punkty demerytalne, jeśli zostały wydane z rozproszonej jazdy bilet. W innych jurysdykcjach, takich jak Manitoba, można uzyskać zawieszenie prawa jazdy na trzy lub siedem dni.

Ale prawdziwym wyzwaniem egzekwowania prawa jest złapanie kierowców podczas wykonywania czynu. W przeciwieństwie do jazdy pod wpływem alkoholu, gdzie oficer może ustawić punkt kontrolny, aby przeprowadzić standardowe testy w celu określenia osób, które prowadzą pod wpływem alkoholu lub narkotyków, nie można zrobić tego samego z rozproszoną jazdą. Dość często nie będziesz nawet wiedział, że kierowca był rozproszony, dopóki nie będzie za późno. Na domiar złego, śledczy będą wymagać nakazu, aby pobrać zapisy telefoniczne kierowcy w przypadku wypadku, nawet jeśli był naoczny świadek.

Poza grzywny i zawieszenia prawa jazdy, każdy kierowca, który powoduje obrażenia lub szkody może zostać pozwany za zaniedbanie. Ale to nie wszystko; możesz zostać uznany za odpowiedzialnego za zaniedbanie, nawet jeśli stan, w którym mieszkasz nie zabrania zachowań rozpraszających uwagę kierowcy, takich jak pisanie SMS-ów i prowadzenie pojazdu lub zmiana stacji radiowej, gdy jesteś za kierownicą. Mind you, jeśli przegrasz sprawę cywilną, oznacza to, że stracisz dużo pieniędzy, aby zrekompensować obrażenia lub szkody.

Było wiele dyskusji na temat różnych metod, aby zakończyć rozproszonej jazdy - lub przynajmniej zmniejszyć statystyki, aż stanie się rzadkie. Do tej pory, kilka pomysłów zostały spławione, ale może to być trochę czasu, zanim staną się rzeczywistością.

Weźmy na przykład sugestię, że kierowcy, którzy są konsekwentnie wydawane z rozproszonej jazdy bilety powinny być wydane wysokie grzywny co najmniej $ 2,000, plus mieć ich prawa jazdy cofnięte. To wydaje się surowe, ale to tylko kwestia czasu, zanim ten kierowca, który ma tendencję do tekstu podczas jazdy z prędkością na autostradzie powoduje wypadek z obrażeniami śmiertelnymi. Argumentem jest to, że jeśli zostaniesz ukarany grzywną w wysokości 100 lub 300 dolarów za rozproszoną jazdę, prawdopodobnie złamiesz te same zasady ponownie, jeśli wiesz, że są małe lub żadne konsekwencje. Jednakże, jeśli istnieje możliwość, że można stracić prawo jazdy na kilka lat lub na stałe, to jest coś innego.

Rozwiązaniem problemu rozproszonej jazdy może być również nowa technologia. Od przyszłego roku 2020, Volvo planuje zainstalować opcjonalne kamery wspomagania technicznego, które wykorzystują śledzenie wzroku i badają inne ruchy ciała, aby zwracać uwagę na oznaki, które wskazują, że kierowca jest rozproszony lub osłabiony. W przypadku, gdy kierowca zamknie oczy lub odwróci wzrok od drogi, system natychmiast zaalarmuje kierowcę. Czasami, w skrajnych przypadkach, może zatrzymać pojazd. To jest dopiero zmiana!

Masz więcej pomysłów? Być może nadszedł czas, aby właściciele samochodów zainstalowali samochodową czarną skrzynkę, która będzie rejestrować i wykrywać wszelkie wzorce, które mogą sugerować rozproszenie uwagi. Nagrodą może być obniżenie składek ubezpieczeniowych dla kierowców, którzy udowodnią, że są mniej skłonni do uczestniczenia w wypadkach związanych z rozproszoną jazdą dzięki zapisom telematycznym.

Być może rozproszona jazda stanie się przeszłością, gdy samokierujące się pojazdy staną się powszechne i będą sprzedawane w każdym salonie samochodowym. Ale do tego czasu czeka nas długa droga.

Spójrzmy prawdzie w oczy:

czasami jazda samochodem może być nudna. Przy tak wielu rzeczach, które dzieją się wokół nas, łatwo jest się rozproszyć choćby na sekundę. Może to nawet stać się złym nawykiem, jeśli robiłeś to wiele razy bez ponoszenia konsekwencji.

Ale pamiętaj o tym: wystarczy kilka sekund rozproszonej jazdy, aby spowodować śmiertelny wypadek, który może albo zakończyć Twoje życie, albo życie pieszych, którzy właśnie pilnowali swoich spraw.

Autor

Andrzej Pichnik

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować