Powody, dla których Twój samochód śmierdzi jak palona guma i jak to naprawić

12 maja 2021

Rozlej cokolwiek w samochodzie, na przykład gorące jedzenie lub napoje, a w ciągu dnia lub dwóch będziesz w stanie wyjaśnić źródło zapachu w samochodzie. Ale jeśli Twój samochód pachnie jak palona guma, możesz się zastanawiać dlaczego.

samochod

Zanim przejdziemy do wymieniania możliwych powodów, dla których Twój samochód pachnie jak palona guma i jak rozwiązać ten problem, musisz wiedzieć, że zapach palonej gumy w samochodzie może nie pochodzić od rzeczywiście palonej gumy, jak wtedy, gdy nagle nadepniesz na hamulec i opona zostawi ślad na asfalcie lub betonie.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zapach palonej gumy pochodzi z głębszego problemu wewnątrz samochodu, który wymaga natychmiastowej uwagi. Aby być po bezpiecznej stronie i zmniejszyć szanse na eskalację problemu w coś bardziej kosztownego do naprawienia, w momencie, gdy poczujesz zapach palonej gumy lub inny nieprzyjemny zapach w samochodzie, musisz zatrzymać się w bezpiecznym miejscu (jeśli prowadzisz) i sprawdzić opony oraz komorę silnika.

Najlepszą rzeczą do zrobienia natychmiast postrzegają zapach palonej gumy w samochodzie jest zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić cały samochód, począwszy od opon, a następnie przejść do maski samochodu.

Upewnij się, że zatrzymałeś się przy każdej oponie i dokładnie obwąchaj ją w poszukiwaniu zapachu spalenizny. W większości przypadków możesz być w stanie podążać za śladem aż do źródła. Jeśli zapach pochodzi z maski, otwórz ją i pozwól silnikowi ostygnąć, zanim cokolwiek dotkniesz.

Jednym z głównych powodów, dlaczego twój samochód pachnie jak palona guma jest to, że większość części są albo wykonane z gumy lub owinięte w gumę, a jeden z takich części może być topi się, ponieważ weszła w kontakt z gorącym bloku silnika. W niektórych przypadkach może to być spowodowane zwarciem elektrycznym, tarciem w pasku rozrządu, paskach kierowniczych lub paskach sprężarki.

Tak więc, zobaczmy niektóre z powodów, dlaczego twój samochód pachnie jak palenie gumy i jak rozwiązać ten problem. W większości przypadków można poradzić sobie z sytuacją samemu, ale inni mogą potrzebować profesjonalnej pomocy.

Jest takie powiedzenie, które mówi, że jeśli wygląda jak ryba i pływa jak ryba, to musi być ryba. Jak to się ma do Twojego samochodu? Cóż, jeśli Twój samochód pachnie jak palona guma, to są szanse, że coś z gumy rzeczywiście się pali.

Twój samochód zawiera kilka gumowych węży, zwłaszcza w komorze silnika, które są niezbędne do optymalnego działania silnika. Z czasem staną się osłabione, luźne, lub wyłamać z pinów i klipów zabezpieczających je w pozycji. Jeśli wejdą w kontakt z częścią silnika, która jest wystarczająco gorąca, aby je spalić, będą wydzielać zapach spalonej gumy.

Rozpocznij inspekcję, szukając pod maską luźnych części gumowych, które mogły zetknąć się ze ścianą silnika i zabezpiecz je lub wymień, jeśli uszkodzenie jest poważne.

Istnieje wiele powodów, dla których chłodnica może przeciekać płyn chłodniczy na silnik, ale zawsze, gdy tak się dzieje, płyn chłodniczy rozlany na silnik będzie wydzielać zapach palonej gumy, gdy zatrzymasz pojazd po długiej jeździe. Nieszczelna chłodnica to poważny problem, ponieważ płyn chłodniczy jest odpowiedzialny za utrzymanie optymalnej temperatury silnika.

Inną rzeczą, która może generować zapach spalonego oleju jest wyciek oleju silnikowego na gorącą rurę wydechową. W takim przypadku zapach ten będzie wyczuwalny na zewnątrz samochodu. Zapach spalonych opon będzie silniejszy po około 30 minutach jazdy, ale zniknie, gdy samochód będzie zimny.

Czasami taki zapach pojawia się po wymianie oleju. Jeśli wymiana oleju nie została przeprowadzona prawidłowo, olej jest przepełniony lub korek olejowy nie został dokręcony wystarczająco mocno, część oleju może kapać na układ wydechowy i inne części. Jeśli tak się stanie, a wyciek nie zostanie usunięty, poziom oleju będzie spadał szybciej niż powinien, a to stanowi problem.

Możesz również zauważyć spaliny wydobywające się spod samochodu. W takim przypadku należy jak najszybciej udać się z samochodem do mechanika.

Jeśli nagrzewnica wydziela zapach palonej gumy, gdy włączasz ją po dłuższym czasie bez korzystania z niej, istnieje możliwość, że przewód może być zablokowany przez kurz i zanieczyszczenia. Czasami może się okazać, że silnik uwięził luźną plastikową torbę, a może część rdzenia nagrzewnicy może wydzielać zapach. Ten jeden będzie potrzebował usługi profesjonalisty, aby zdiagnozować i naprawić problem.

Jeśli jesteś rodzajem kierowcy, który hamuje często i intensywnie, istnieje możliwość, że twoje hamulce mogą wiązać się z wirnika lub wypaczenia. Dzieje się tak, ponieważ tarcie powoduje rozszerzanie się metalu, a gdy nie ma wystarczającego czasu chłodzenia między każdym naciśnięciem hamulca, na przykład podczas jazdy w dół zbocza, klocki hamulcowe mogą wydzielać dym i nieprzyjemny zapach. Jeśli zdarza się to często, a podczas hamowania słychać wysoki dźwięk, to czas udać się do mechanika.

Jeśli posiadasz samochód z manualną skrzynią biegów, na pewno znasz sprzęgło i drążek zmiany biegów. Niektórzy ludzie zbyt mocno wciskają sprzęgło przed zmianą biegów, tzn. wciskają sprzęgło do połowy i jednocześnie wciskają pedał gazu do podłogi. Zadaniem sprzęgła jest płynne przejście z pozycji nieruchomej do ruchu toczącego się poprzez dopasowanie prędkości obrotowej silnika samochodu do prędkości skrzyni biegów. Wiąże się to z tarciem i kiedy kierowca nie ściska dobrze sprzęgła, generuje dużo ciepła, które spala papierową siatkę w sprzęgle i wysyła zapach do samochodu.

Kiedy w układzie elektrycznym pojazdu dojdzie do zwarcia, poczujesz zapach palonej gumy. Jak już wspomnieliśmy, dzieje się tak, ponieważ prawie wszystko w samochodzie jest wykonane z plastiku lub owinięte w jeden, a przewody są drugim. Ale, jeśli przewody są owinięte w plastiku, jak to się dzieje, że dochodzi do zwarcia?

Kiedy system działa tak, jak został zaprojektowany, nie będzie zwarcia w układzie elektrycznym. Zwarcia zdarzają się, gdy przewody w systemie obsługują więcej obciążenia niż powinny, co powoduje, że się nagrzewają. W zależności od wymagań obciążenia stawia na przewód, ciepło generowane może spowodować gumową powłokę przewodów do stopienia się, odsłaniając gołego drutu. To jest, gdy postrzegają zapach spalonej gumy w samochodzie.

Ważne jest, aby zająć się tym problemem tak szybko, jak to możliwe, ponieważ gdy dwa takie przewody niosące różną polaryzację elektryczną (dodatnią i ujemną) stykają się ze sobą, może to spowodować korozję na zaciskach akumulatora, rozładować akumulator w ciągu nocy, uszkodzić centralny sterownik pojazdu lub, co gorsza, wzniecić pożar.

Działanie kilku podzespołów w pojeździe zależy od zasilania przez silnik. Elementy te, takie jak alternator, sprężarka klimatyzacji itp. pobierają moc z silnika za pośrednictwem paska napędowego.

Paski te są pod stałym ciśnieniem i tarciem, ponieważ przenoszą energię z silnika na te podzespoły. Jeśli któryś z tych elementów ulegnie awarii i przestanie się obracać, pasek napędowy będzie się po prostu obracał względem koła pasowego, zwiększając ciepło i tarcie na pasku napędowym, który jest wykonany z - jak się domyślacie - gumy.

Problem ten jest łatwy do zidentyfikowania, ponieważ zazwyczaj towarzyszy mu głośny pisk spowodowany tarciem. Jest to poważny problem i należy go jak najszybciej rozwiązać. W większości przypadków może być tak, że dany pasek napędowy jest stary i luźny, ślizgając się przy wyższych obrotach silnika.

Ciało bloku silnika i jego górna część jest uszczelniona i związana przez coś, co nazywa się uszczelką. Uszczelka jest płaski kawałek, który jest najczęściej wykonane z silikonu lub, w niektórych przypadkach, azbestu, który wygląda jak sprasowany papier. Uszczelka nie jest naprawdę techniczny kawałek, ale ma krytyczną funkcję w płynnej pracy silnika.

Tworzy ona uszczelnienie pomiędzy dwoma częściami bloku silnika, dzięki czemu olej silnikowy i płyn chłodzący mogą przepływać wokół silnika bez mieszania się z mieszanką paliwowo-powietrzną lub przedostawania się do komory spalania. Jeśli uszczelka nie powiedzie się, olej silnikowy będzie wyciekać na blok silnika i stworzyć zapach palonej gumy, gdy dotyka plastikowych węży i innych elementów gumowych.

Ten jeden jest dość skomplikowany i może prowadzić do wielu innych problemów. W zależności od miejsca pęknięcia uszczelki, olej lub płyn chłodniczy może dostać się do komory spalania, zmniejszając w ten sposób wydajność silnika i powodując emisję dymu z rury wydechowej.

Dlaczego uszczelka może wybuchnąć w pierwszej kolejności, pytasz? Cóż, ponieważ w silniku zachodzi spalanie generujące ekstremalne ciepło, silnik podczas pracy robi się naprawdę gorący i właśnie w tym momencie pojawia się płyn chłodzący. Płyn chłodzący pomaga silnikowi oddawać część tego ciepła do otoczenia. Jeśli poziom płynu w chłodnicy jest niższy niż zalecany lub jest w nim więcej wody niż płynu chłodzącego, temperatura silnika wzrośnie tak bardzo, że uszkodzi uszczelkę (wykonaną z silikonu lub azbestu).

Jeśli kiedykolwiek zauważysz, że temperatura silnika stale rośnie podczas jazdy, zatrzymaj się i sprawdź chłodnicę, aby nie uszkodzić uszczelki lub, co gorsza, nie związać tłoka z komorą spalania.

Przyznaję, zapach palonej gumy w samochodzie, nie ważne jak słaby, może być dość niepokojące postrzegać za każdym razem krok do pojazdu, ale jest to bardzo przydatny objaw, który ostrzega o problemie, który, jeśli ustalone we wczesnym stadium, może zaoszczędzić dni ból głowy i koszty. Tak więc, jeśli czujesz coś złego, upewnij się, że:

Zawsze pamiętaj, że zapach palonej gumy jest wczesnym sygnałem ostrzegawczym problemu. Jeśli nie możesz znaleźć problemu, nie zakładaj, że wszystko jest w porządku, od razu umów się na wizytę u mechanika. Złap go - i napraw - we wczesnym stadium, abyś mógł zaoszczędzić gotówkę i zapobiec poważnym uszkodzeniom na dłuższą metę.

You May Also Like:

Autor

Krzysztof Barczyński

Redakcja speedmotors.pl

To może Cię zainteresować